Brev
Herværk?
Hej bb.
Jeg er en 14 årig – snart 15 årig pige.
I går aftes aftale jeg at mødes med 2 af mine drenge venner, som er 15 og 16.
De går begge to på en anden skole, har adhd og autisme og alt det der shit.
Vi vippede på en vippe, og jeg ved ikke hvad der skete med ham den ældste, men han begyndte og ryste på vippen, og vippen gik i stykker!
Det var oppe på min skole og jeg ved ikke om jeg skal fortælle det som det er?
Jeg skal på ferie de næste 2 uger såå.
Ham den ældste fik for et par dage siden om aftnen nogle smøger, og så åbenbart nogle joints!!!!!!!! Jeg ved ikke om det var fordi han havde røger den eller noget, men han var helt vildt hyper.
Skal være sammen med dem igen i dag, og ved ikke hvad jeg skal gøre.
Ham den anden er kærester med min bedsteveninde, og jeg føler han hele tiden kigger på mig? Ved ikke om det bare er mig.
I fredags var de til fest, og ham den ene var vidst oppe og slås med en!?
Føler jeg har nogle kriminelle venner, men de er mine bedstevenner. Hvad skal jeg gøre!?
Har overvejet flere gange om jeg skal drikke mig fuld sammen med dem, for kunne godt tænke mig og prøve det.
Ved ikke om det her var mega forvirrende!
Hjælp mig
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på snart 15
Tak for dit brev. Det kan være rigtig forvirrende når de venner, man synes er sjove at være sammen med, nogle gange gør nogle ting, man ikke har det så godt med. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig nogle idéer til, hvad du kan gøre.
En af drengene gjorde, så vippen på din skole gik i stykker, og du spørger, om du skal sige det. Jeg kan forestille mig, at du normalt ville sige det. Men du er måske lidt usikker på, hvordan skolen vil reagere? Og måske tænker du på, om han bliver sur på dig, hvis du siger det? Jeg synes, at det vil være den bedste løsning at sige det – så behøver man nemlig ikke gå rundt og have det dårligt over det længere. For måske var det bare vippen, der var i dårlig stand og derfor nemt ville gå i stykker? Du kan jo også overveje at sige det til dine venner først – så kan du nemlig med det samme se, hvordan de ville reagere, hvis du siger det.
Du kan jo også overveje, om du vil fortælle at de ryger joints? Det kan være farlig og gøre skade på hjernen, som du sikkert også ved. Så måske er det rart, at der er nogen voksne der ved det.
Hvis du oplever, at de ryger joints og kommer op og slås til fester, synes jeg du skal tænke lidt over, hvad du synes om det. Måske har du det helt ok med det – og så er det fint. Men måske tænker du også på, at du kan blive blandet ind i noget? Hvis du hænger meget ud med dem, kan du risikere at blive blandet ind i nogle konflikter omkring slåskampene – da nogle måske kan se dig ”som en del af gruppen”. På samme måde kan lærere eller pædagoger begynde at spørge dig, om du også ryger joints, hvis de ved, at dem du går sammen med ryger. Hvis du ikke synes, det er i orden, at de kommer op og slås og ryger joints, kan du måske prøve at sige det til dem?
Det er helt naturligt, at du får lyst til at prøve at drikke dig fuld med dem. For samtidig med, at de nogle gange laver dumme ting, er de jo som du skriver dine bedstevenner. Jeg kan forestille mig, at de er sjove at være sammen med, og at de er rigtig gode til at finde på noget, I kan lave.
Jeg synes, at du skal blive ved med at have dem som venner. Det er bare vigtigt, at du også husker dig selv og de ting, du står for. Hvis det fx er vigtigt for dig, at du siger det som det er, hvis du eller nogle du er sammen med, kommer til at ødelægge noget – så skal du stadig gøre det. Og hvis du fx ikke har lyst til at prøve joints, skal du holde fast i det. Det er vigtigt, at du husker dig selv og dine egne grænser.
Jeg håber, at du har fået nogle idéer, du har lyst til at afprøve. Hvis du har brug for flere idéer, eller bare har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen