Hashpsykose eller stærkt påvirket?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng 16 år.

Det lyder rigtig ubehageligt for dig, at du var 'helt væk' den sidste del af festen. Jeg kan godt forstå, at du er blevet forskrækket og gerne vil vide, hvad der er sket.

Du skriver at du drak en del alkohol. Alkohol i sig selv kan godt gøre, at man bliver `helt væk´. Hvis man drikker rigtig meget, kan man endda blive bevidstløs. Nogle kan også få 'blackouts', hvor de ikke kan huske dele af aftenen. Måske var det det, du oplevede.

Du skriver at du tog to hvæs af en joint. Det kan man også godt blive rigtig påvirket og sløv af. Især hvis man ikke er vant til at ryge joints.

Hvis man får en hashpsykose, så vil man få det, der hedder psykotiske symptomer. Det betyder, at man fx ser eller hører ting der ikke er der i virkeligheden. Fx at man tror, at man bliver forfulgt. Det er der nogle, der kan opleve, når de har røget hash og det er virkelig ubehageligt.

Hvis du ikke har oplevet sådanne symptomer, så har du formentlig ikke haft en hashpsykose. Jeg tror, at grunden til at du 'gik kold' er at du både havde drukket en del alkohol, og at du også tog to hvæs af den joint.

Jeg håber, at dine venner til festen holdt øje med dig, og var der for dig. Og at I alle sammen ved, at man altid skal skaffe hjælp, hvis man oplever, at ens ven eller andre til en fest bliver bevidstløs eller får det meget dårligt. Ring 112 og få fat på forældrene eller en anden voksen.

Mange unge skal lære hvor meget eller lidt alkohol, de kan 'tåle', før det bliver for meget. Det er en god idé at starte med kun at drikke, hvad der svarer til en eller to øl, sådan at man kan lære, hvordan ens krop reagerer på alkoholen. På den måde kan man stadig selv have kontrol over ens krop og kommer ikke til at opleve noget ubehageligt eller farligt.

Til sidst vil jeg lige sige, at det er ulovligt at ryge hash i Danmark. Hash er generelt ikke en god idé, fordi man, som du selv skriver, kan udvikle en hashpsykose.

Jeg håber, at du blev lidt klogere. Hvis du stadig tænker, at du måske har en hashpsykose, så skal du kontakte din læge hurtigst muligt.

De bedste hilsner,

Børnetelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug