Brev
Hashmisbrug?
Hej BB.
Jeg er en 16 årig pige, som har et ret stort problem – eller jeg har ikke.. min veninde har. Hun er her i år startet på efterskole (som 10. klasse) Hun har fundet en rigtig sød pige, som hun bare klinger rigtig godt med. Der er bare dét.. at hende pigen hun er sammen med (Vi kalder hende L) ryger rigtig meget hash!
Min veninde har førhen røget en del hash, til fester osv. Men det stoppede ret hurtigt. Når hun er hjemme i weekenderne snakker hun bare ikke om andet end L, og hvor skæve de var i ugerne osv. De ryger stortset hver dag nu! Jeg har snakket med en fællesveninde, vi har – hun har det på samme måde som mig; vi kan begge se at hun er anderledes, at hun ikke snakker om andet, og nærmest “praler” af hvor meget hun ryger.
Vores fællesveninde og jeg er blevet enige om at vi bliver nødt til at snakke med hende om det. Vi kan bare ikke finde ud af hvordan vi skal håndtere det, og hvordan vi skal sige det på en pæn måde, at hun er i gang med noget helt forkert. Der er bare mange ting bag ved denne her veninde, som ryger hash. Hun har det rigtig dårligt derhjemme, og hendes storebror har haft et stofmisbrug (hvilket gør at jeg SLET ikke forstår hvorfor hun bliver ved, når hun hele tiden er ked af de ting han laver)
Hendes mor forstår hende ikke, og hendes far har et alkoholproblem. Jeg er næsten sikker på at det har noget at gøre med hendes familie, at hun derfor ryger så meget som hun gør. Det gør mig bare bekymret, fordi jeg ved hvordan hun er – og hun plejer ikke at være sådan. Så jeg tvivler lidt på om L har en dårlig effekt på hende? Eller om det er fordi hun gerne vil være en del af fællesskabet på efterskolen, i de tider hvor de ryger, eller er det egentlig bare fordi hun gerne vil være glad, og glemme alting? Tingene hænger jo meget godt sammen osv.
Jeg har mange gange overvejet kraftigt at sige det til hendes mor, men i hendes familie, snakker de ikke rigtig om følelser, og om hvordan de har det. De siger aldrig undskyld, og de siger ikke hvis en anden har trådt dem over tærene. Det gør det også bare svært, for hende…
MEN MEN MEN .. hun brokker sig konstant over hvordan hendes familie er, og hvordan de reagerer overfor hende osv. Jeg har tit forklaret hende hvordan hun burde reagere, og hvad hun burde sige, i stedet for bare at gøre som hun gør nu (hendes våben er at græde) for det kommer hun ingen veje med. Jeg ved at jeg ikke er den eneste som kommer med råd til hvordan hun skal håndtere tingene derhjemme.
Men hun vil slet ikke lytte, eller jo det vil hun jo gerne, men hun gør aldrig som folk råder hende til – i stedet lyver hun og siger at hun prøvede, men at det ikke faldt i god jord. Jeg ved ikke hvad jeg skal sige, og hvordan jeg skal håndtere det. Jeg kan bare mærke at det her er starten på noget værre l*rt, også fordi at hendes nye veninde, L tager “rigtige stoffer” – min veninde er svag, og hun ville bukke under, og bare tage imod det, hvis hun blev tilbudt det. Det ved jeg hun ville, fordi hun ikke er en som siger fra. Hun følger bare med strømmen.
Hilsen den bekymrede veninde.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Tak for dit brev. Jeg er glad for, du har valgt at skrive herind, for jeg kan godt forstå, at du er bekymret for din veninde.
Jeg synes det lyder som en rigtig god idé, at I vil tage en snak med jeres veninde, men kan også godt forstå at det er lidt svært lige at finde ud af hvordan det skal gribes an.
Jeg tænker at det måske kan være en idé at starte med, at fortælle hende, at I faktisk er bekymrede for hende, fordi I holder af hende. Hvad tænker I om den idé?
Måske det godt kan være, at jeres veninde vil blive sur til at starte med, og jeg tænker det måske godt kan virke lidt overvældende på hende, at I sidder to og siger det samme. Det kan hurtigt komme til at virke som om det er 2 mod 1, selv om I jo egentlig bare gerne vil hjælpe hende. Så måske det kunne være en idé hvis I snakker med hende hver for sig. Eller at I i hvert fald får sagt til hende, at I godt ved, det kan virke voldsomt, når nu I sidder to sammen - men at I bare så gerne vil hjælpe hende...
Ofte er det sådan, at hvis man har et problem med enten stoffer eller alkohol, så kan det være rigtig svært selv at indse, så jeg tænker at I skal passe på med at virke anklagende og anmassende overfor hende. En anden måde I kunne gribe det an på, er ved at skrive et brev til hende. På den måde har I tid og ro til at formulere det som I gerne vil, uden at jeres veninde afbryder jer eller bliver sur. Kunne det måske være en idé?
Jeg tænker, at det er et stort ansvar, I står med selv, og at det ville være godt, hvis I fik hjælp fra en voksen. Nu ved jeg jo ikke, om I har gået på samme skole inden hun tog på efterskole, men hvis I har det, kunne det måske være en idé at snakke med jeres klasselærer omkring det, og spørge om han/hun vil hjælpe jer. Det kan også være at det er en af jeres forældre, I tænker der kunne være god at gå til.
Hvis I har lyst, er I også meget velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111, enten for at snakke om flere muligheder for at hjælpe jeres veninde, eller hvis I for eksempel har skrevet et brev til hende, som I gerne lige vil læse op for nogen.
De bedste hilsner
BørneBrevkassen
Flere gode råd til unge Om alkohol
Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?
Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?
Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.