Brev
Hash-rygning
Hej jeg er en dreng på 14 jeg begyndte og ryge da jeg var 11 så begyndte min veninde og ryge hash for et halvt år siden så dum som jeg var prøvede jeg det også men nu kan jeg ikke stoppe. Med det igen og ja har Ingen til pg hjælpe mig
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år, tak for dit brev med titlen "Hash-rygning".
Jeg forstår på dit brev, at du selv fortryder, at du er begyndt at ryge hash, og at du gerne vil stoppe med det. Jeg ved ikke, om du også gerne vil holde op i det hele taget med at ryge?
Du skriver, at du ikke har nogen til at hjælpe dig med at stoppe. Nu ved jeg ikke, om du har fortalt noget til dine forældre, eller om de i det hele taget ved noget om det? Men de kunne godt tænkes at ville hjælpe dig - hvis de vidste noget.
Men ellers kunne du evt. tale med skolesundhedsplejersken om dit ønske om at stoppe. Så kunne hun hjælpe dig eller også hjælpe dig med at få kontakt med andre professionelle hjælpere. Men også her ville det være godt med en opbakning fra dine forældre (de skal også være med/inddrages, hvis du skal have en eller anden form for hjælp).
Måske kunne det være en god ide, hvis du havde mulighed for at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver, så I sammen kunne finde frem til, hvem der bedst kan hjælpe dig. Rådgiveren kan stille lidt flere spørgsmål, end jeg har mulighed for her i brevkassen, så jeg tror, du kunne få en endnu bedre hjælp på den måde. Det er gratis at ringe, og du behøver ikke fortælle, hvem du er.
Mange hilsener
BørneBrevkassen
Flere gode råd til unge Om alkohol
Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?
Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?
Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.