Hash psykose

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år.

Tak for dit brev her til BørneBrevkassen, jeg er glad for du har haft nok fokus til at skrive her ind til, og fortalt om hvordan du har det.

Allerførst vil jeg gerne fortælle dig, at du er ret sej, når du har kunnet lade være med at ryge i to år, som du skriver først i dit brev.

Jeg ved det for mange der ryger, ofte kan være rigtigt svært at stoppe. Det er ikke kun fordi, de har fået et afhængighedsforhold til røgen men også fordi, det for mange er en fast del af venskaberne til kammerater. Jeg spekulerer på, om du måske kan have oplevet nogle tanker i den retning.

Jeg kan godt forstå dig, når du måske føler dig rystet over, at du kan føle dig påvirket i så lang tid efter du har røget. I din overskrift til brevet, skriver du selv hashpsykose, er det måske noget, du er bekymret over?

Jeg tænker på, om dine forældre ved noget om dit forbrug af hash? Kan det være noget, du måske kan tale med dem om..? Det kan være, du tænker, det ville være grænseoverskridende for dig? - Måske spekulerer du over, hvad de vil sige? Ofte sætter forældre pris på, at man er ærlig og søger deres støtte, men du kender selvfølgelig bedst dine forældre og kan sikkert selv vurdere, om det vil være en mulighed...

(Hvis du vælger at tale med dem, kunne de evt. kontakte Børns Vilkårs ForældreTelefon (35 55 55 57) bagefter, hvis de har brug for råd til, hvordan de bedst kan støtte dig.)

Jeg tænker også på, om det ville være en ide for dig, at kontakte din læge? Din læge ville kunne tale med dig om, hvordan hashen og skunken påvirker dig. Du kunne også fortælle din læge om, dine mulige bekymringer over, at du stadig føler dig påvirket. - Kunne det være en mulighed for dig. Du skal vide, at din læge har tavshedspligt, så du kan tale fortroligt med vedkommende om, hvordan du har det, uden at det kommer videre. (Med mindre han/ hun bliver så bekymret at underretningspligten træder i kraft - pligten til at underrette kommunen, hvis han/ hun er bekymret for din trisel og udvikling.)

Jeg ved ikke om du kender den hjemmeside, der hedder
 www.uturn.dk?
Jeg tænker i hvert fald,det kunne være en interessant side for dig at se på. Det er muligt derinde at tale med voksne om, hvordan du kan få det bedre.

Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en af Børns Vilkårs rådgivere. På BørneTelefonen kan du tale anonymt, hvis du gerne vil.

Mange kærlige hilsner

BørneBrevkassen.

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug