Brev
hash og alkohol
hej
jeg har ikke lyst til at skrive det her men jeg fik af vide det ville hjælpe
jeg begyndte at drikke, ryge og ryge hash sammen med nogen der 2-3 år ældre ind mig og en på min alder
jeg vil grene stoppe men det er maget svært
jeg vil grene sige det til mine venner fra skolen men den ene lytter ikke så godt og den anden begynder bare og snakke om sig selv
og jeg stoler ikke å mine lære eller mine forældre
og jeg vil være et godt forbillede for min lillesøster
hilsen m
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Mange tak for dit brev. Hvem mon det er der har bedt dig om at skrive til os? Det må være en, der ønsker dig alt det bedste. Dit mål er at stoppe og samtidig være et godt forbillede for din lillesøster, en rigtig fornuftig grund, for du har helt ret i at hun jo også lærer ved at se på dig. Sejt, du har taget dette valg.
Nogle gange kan man som ung havne i nogle vennegrupper der måske ikke lige er det bedste for en. Det kan blandt andet ske fordi man møder nye mennesker gennem sine venner. Det kan også være at den gruppe man er en del af pludselig udvikler sig i en retning, man ikke lige havde regnet med, fx ryger hash og drikker.
Når man opdager, at det er ved at tage overhånd og at man egentlig gerne vil stoppe kræver det enormt meget mod og styrke. Mod til at sige fra og styrke til at stå ved sig selv – og det er lettere sagt end gjort.
Du er dog kommet dertil selv, at nu kan det være nok. Når jeg læser dit brev fornemmer jeg, at du er en stærk pige, som er begyndt at kunne mærke dine egne grænser og samtidig ønsker noget andet og mere for dig selv.
Jeg kan godt forstå, du synes det er svært at få sagt fra over for det fællesskab som du jo er en del af, hvor der bliver drukket og røget. Det kan være svært at forklare de andre, man ikke ønsker at være en del af denne vennegruppe mere og ikke ønsker at drikke og ryge hash. Men samtidig er det også flot at kunne sige fra og stå ved hvem man ønsker at være.
Prøv om du kan lave nogle andre aftaler – for eksempel med dine venner fra klassen. Måske kan I mødes og se en film, lave hyggeaftener, gå i svømmehallen eller noget helt fjerde.
Det vigtigste er, at du finder på noget andet som gør dig glad og som giver dig bedre energi end af være sammen med gruppen af unge, som drikker og ryger. Du skal til at tænke og fokusere på dig selv – hvad har DU lyst? Hvad gør DIG glad?
Selv om du umiddelbart synes, at det kan være svært at stole på dine forældre, så må du til genglæd stole på, at de ønsker det bedste for dig. Nogle gange er forældres måde at tackle tingene på en anden end man måske selv ville have gjort det.
Det kan være rart for både dig og dine forældre at få denne snak, hvis det er muligt. For måske har du brug for mere hjælp til at komme væk fra den vennegruppe, som du ikke mere ønsker at være en del af.
Det kan også være at der er en anden voksen i din omgangskreds, som måske kunne være god for dig at snakke med – det behøver jo ikke altid at være ens forældre. Det kan også være en pædagog, bedsteforældre eller en venindes forældre. Eller måske kan den person som bad dig om at skrive til os, være dig en støtte?
Netstof kan du få rådgivning til hvordan du stopper med alkohol og hash. Du kan både skrive til deres brevkasse, som du også har gjort til os og samtidig kan du chatte med andre unge som måske oplever nogle af de samme ting som dig. Desuden kan du læse mere om stofferne og deres virkning på kroppen.
Jeg ønsker dig alt det bedste fremover!
Mange kærlige hilsner fra
BørneTelefonen