Brev
Hash og Alkohol
Hej børnetelefonen, jeg er en dreng på 16 år.
Jeg drikker med mine venner en gang i mellem, og fordi jeg har været meget deprimeret, og jeg har angst rigtig slemt lige for tid. Tænkte jeg det vil være en god Idé at blive stiv.
Det var dumt af mig, for jeg spiste en cookie der indeholdte hash. Jeg fortryder det inderligt, for jeg lovet mig selv jeg aldrig vil gøre det. Jeg er meget imod selv og tage rusmidler, andet end alkohol. Men jeg fortryder det inderligt, det var ikke sjovt og har forværret min angst. Jeg har taget den beslutning at stoppe med alle rusmidler.
Men mit egentlig problem er, at jeg er bange for at miste min kæreste. Personen er fucking sur og skuffet over mig lige nu, fordi jeg brød det løfte til mig selv. Men jeg gad bare gerne væk for én gangs skyld. Jeg har svært ved at sige det til personen. Hvad skal jeg gøre, muligvis sige?
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år,
Hvor er det godt, at du er blevet opmærksom på, at du har brug for hjælp. Det er rigtig godt, at du har skrevet ind til BørneTelefonen. Jeg vil hjælpe dig så godt jeg kan!
Jeg læser, at du er meget bevidst om, at du ikke har lyst til at tage rusmidler mere. Det er rigtig flot, at du er så opmærksom på dig selv, og hvad du har og ikke har lyst til. Det er helt i orden og meget menneskeligt, at man nogen gange gør ting, som man senere fortryder.
Man kan godt både have lyst til noget – og ikke have lyst til det på samme tid. Som du skriver, så kan rusmidler være fristende, hvis man gerne vil have en pause fra sine tanker og følelser. Samtidig ved man, at man får det dårligt bagefter. Og så en dag, hvor fristelsen er stor, kan man komme til at tænke “pyt med i morgen, jeg vil bare gerne have det godt lige nu.”
Jeg kan forstå, at du har spist en hashkage, hvilket du fortryder. Men forstår jeg det mon rigtigt, at dét der fylder mest er, hvorvidt og hvad, du skal sige det til din kæreste, fordi du er bange for at miste personen?
Du kan måske vise personen brevet du har skrevet herind til BørneTelefonen, for der viser du virkelig, hvordan du har det. Måske du har mod på, at fortælle din kæreste lige præcis dét, du har skrevet ind til BørneTelefonen.
Jeg tænker, at det er bedst, at sige sandheden, hvis det ikke føles godt i maven. Jeg kan rigtig godt forstå, at du er bange for, at din kæreste vil blive sur på dig. Det er aldrig rart, at føle sig uvenner med nogen man holder af. Men du må også huske på, at personen er din kæreste, og forhåbentligt vil personen kunne forstå og tilgive dig.
Ville du mon kunne fortælle din kæreste om, hvorfor du følte dig så fristet til at spise den hashkage? Jeg tænker, at hvis din kæreste får noget mere at vide om, hvordan du har det indeni, så bliver det måske lettere for personen at forstå. Det viser stor tillid, hvis man kan få sig selv til at fortælle den man holder af, hvordan man tænker og føler. Især hvis man tør fortælle om de mere mørke tanker.
Det kan være en stor lettelse at fortælle det. Og det kan også føles godt for din kæreste at få lov til at lære dig bedre at kende på den måde. Det kan give din kæreste lyst til også at fortælle dig om sine egne tanker og følelser. På den måde kan det styrke forholdet at åbne sig. Det kan blive en hemmelighed, som man er sammen om. Og det kan føles lettere end at gå med sin hemmelighed alene. Kan du mon følge mig i det?
Du spørger, hvad du kan sige til din kæreste. Så her er et forslag: “Jeg vil gerne fortælle dig om, hvorfor jeg spiste den hashkage. Men det er svært for mig, så jeg har brug for, at du giver mig tid og lytter til, hvad jeg siger. Jeg er rigtig ked af det og skammer mig. Jeg er virkelig ked af, at jeg har skuffet dig. Men jeg havde bare sådan lyst til at komme væk fra angsten og alle de triste tanker. Og så troede jeg, at hashen kunne give mig den pause, som jeg længtes efter. Jeg ved godt det var dumt, men jeg har bare så ondt indeni.”
Det lyder som om, at du har det svært lige nu, når du føler dig deprimeret og har angst. Er der mon nogen, der ved, hvordan du har det? Det er nemlig ikke noget man skal gå alene med, det er meget vigtigt, at folk omkring én, ved hvordan man har det. Så har de mulighed for, at passe på en og hjælpe til. Har du mon mod på, at fortælle det til dine forældre eller måske du har en god lærer eller en vens forældre. Det kan også være en anden voksen i din familie. Jeg vil foreslå, at du tænker over, hvem du kan tale med som kan hjælpe dig noget mere.
Jeg ved fra andre børn og unge, at det er muligt at få det bedre ved lidelser som angst og depression. Men det kan kræve professionel hjælp. Det starter ofte med at man går til sin læge.
Jeg håber virkelig du får snakket med nogen om alle dine tanker. Du er også meget velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116111. Du kan også chatte med os her: Få hjælp
Varmt kram fra BørneTelefonen