Brev
Hash kokain fantasy amf svampe, osv
Jeg er en ung mand på nitten og jeg har et eller flere problemer jeg starte med at ruge hash i en meget ung alder da jeg blev placeret ude for hjemme som 9 Årige, oh begynde at hash og det var dejligt man havede grinern på og meget men det udviklet sig hurtigere til mere en hash.
har næsten prøvet alt der findes her i dk også dyre medicin (ketamin) det har så resulteret i at når jeg stod op om morgen hvor jeg havede taget ketamin i dagen inden og så står jeg op og har den vildeste følse og tanke gang nogen siden jeg troede jeg skulle dø og at vægge kom tættere osv.
men ligså snart jeg så tog noget ketamin stoppet det, det var vildt sindssygt men blev jo ved fordi jeg har et langt narko misbrug bag mig jeg har flere domme bag mig og er clean nu men efter jeg er stoppet er jeg bleven parnoid og har angst og ocd Og ticks og er rigtig bange og ved ikke hvad jeg skal gøre jeg isoler mig selv fra omverden,
håber i kan hjælpe mig, :/ ….
Dreng, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hejsa
Tak for dit brev! Tillykke med, at du er blevet clean. Det må være vildt, efter så mange år på stoffer.
Din hjerne prøver på at blive ”almindelig” igen. Men det tager lang tid. I den tid, vil den opfange faresignaler fra omverdenen. Men du har jo opdaget, at det ikke reelt er fare på færde. Det er det, du kalder at være paranoid og have angst. Din OCD og dine Tics er ret almindeligt ift. angst. Det kan lyde helt forkert, men det er faktisk din krop, der prøver på, at ”redde” dig hele tiden. Den aner bare ikke, at du er fuldstændig safe og uden for enhver fare.
Der er heldigvis en masse, du kan gøre ved det. Første skridt har du taget – du har valgt, at du gerne vil have det væk, og du har gjort noget aktivt, du har skrevet herind.
Så kunne næste skridt være et besøg hos din læge. Når du ringer og bestiller en tid, så sørg for at sige, at du har brug for en længere samtale. Forklar ham/hende om hele din livshistorie og om dine nuværende symptomer. Jeg vil gætte på, at du kan få noget angstdæmpende medicin, som kan din hverdag her og nu, en lille smule lettere. Derudover vil det være rigtigt fornuftigt, hvis du spørger lægen, om der ikke er mulighed for, at du komme til at tale med en psykolog/ psykiater om dine problemer. Man kan ikke fjerne angst ved at tale om det. Men man kan komme til at forstå angsten. Når man forstår den, så bliver det meget nemmere, at håndtere den og fjerne den, når den opstår!
Du kan også tage kontakt til din sagsbehandler ved kommunen. Vedkommende må kende en del af din historie i forvejen. Herigennem kan du også få hjælp til at komme i kontakt med en psykolog. En anden ting du kunne gøre, var at kontakte misbrugsbehandlingen ved din kommune. Forklare dem din situation, og sige til dem, at du har brug for en samtale, for at finde ud af, hvordan du bedst muligt kommer videre med dit liv og håndterer dine problemer ovenpå dit misbrug. Misbrugsrådgivningen kender dine symptomer, og ved hvad man kan gøre.
En af de bedste praktiske måder, man kan fjerne angst på her og nu, er ofte ved at bruge sin krop max. Løb, cykel til du bliver blå i hovedet, svøm, tag armbøjninger – få pulsen op, og lad den blive oppe så længe som muligt og så ofte som muligt. Det der sker, når du dyrker meget motion er, at du får fjernet den adrenalin der er i kroppen. Adrenalin har man for meget af, når man lider af angst. Det er det signalstof, der sørger for, at din krop er på vagt. Hvis du kan fjerne noget af det, så kan din krop også lettere slappe af.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget. Hvis du er usikker på, hvordan du skal gribe mine råd an, så vil jeg opfordre dig til at ringe herind på BørneTelefonen på 116 111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen