Brev
hash, drikker som 13 årig
hej, jeg er en pige på 13 år,
jeg begyndte at drikker da jeg fyldte 13 i december.
jeg har haft en barndom med flytterier pga dødstrusler og vold samt alkoholiker,
jeg har aldrig haft et godt forhold til min mor,
vi skændes hver dag og nogen gange laver min bror mad eller hjælper mig, fordi min mor ikke gider,
for 3 uger siden, blev jeg tilbudt hash og ville gerne prøve,
nu problemet at jeg elsker og drikke og ryge hash fordi, så kan jeg ligge alle problemer væk,
jeg behøver ikke tænke eller noget, men jeg ved godt det forkert og jeg burde stoppe, men jeg kan bare ikke..
jeg har snakket med en vikar på skolen om det hele, hun mener jeg skal prøve, men lige meget hvor meget jeg prøver falder jeg i igen..
jeg har haft rigtig svært ved at skrive her ind.. men håber det giver mening.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Hvor er det flot, at du har taget mod til dig og skrevet herind.
Puha, hvor lyder det bare som om, at du står alene med mange ting. Det er godt, at du har din bror. Det lyder som om, at han er glad for dig og passer på dig.
Men selvom man har en god bror, har man stadig brug for en voksen, der tager sig af og passer på én. Det har alle børn og unge brug for. Det er de voksne, der har pligt til, at sørge for at deres børn har det godt og er trygge.
Jeg kommer til at tænke på, om der mon er nogen voksne, som ved, hvordan du har det derhjemme? Du fortæller, at du har talt med en vikar på skolen om det. Det synes jeg, er rigtig flot. Talte du også med vikaren om, hvordan du har det derhjemme, eller var det mest om hashen?
Jeg synes, at du skal prøve at hive fat den vikar igen, hvis du føler, at du er tryg ved at tale med hende. Sig til hende, at du har brug for at tale med hende igen. Og fortæl hende, at du har brug for hendes hjælp. Hun kan måske hjælpe dig med at tale med en af dine faste lærer om det. Ens lærer har pligt til at hjælpe, når deres elever har det svært.
Det er vigtigt, at du og din bror ikke står alene med det.
Hvis du har mod på det, kan du også ringe op til kommunen og fortælle om jeres situation. Man kan godt kontakte kommunen anonymt, hvis man gerne vil det til at starte med. Alle børn og unge har ret til at tale med en socialrådgiver oppe på kommunen. Kommunen skal hjælpe og rådgive dig i, hvordan de vil kunne hjælpe jer i jeres situation. Nogle gange, skal de voksne også have hjælp til, at passe bedre på deres børn. Der kan være mange grunde til, at det er svært for din mor.
I forhold til dit alkohol- og hashforbrug, så er det rigtig godt, at du selv siger, at det er et problem og at du bør stoppe. For det har du helt ret i. Som du skriver, får det dig til at føle, at problemerne er væk. Men det er de desværre ikke. Det får dig måske bare til at glemme problemerne for en stund. Det er vigtigt, at du får hjælp til problemerne, så du ikke selv føler, at du skal ryge og drikke for, at de forsvinder.
Det er vigtigt, at du får den hjælp, enten gennem skolen eller kommunen. Hvis det er svært, eller skolen ikke gør noget ved det, så synes jeg, at du skal ringe eller skrive til BørneTelefonen. Du kan ringe eller sms' e til nummeret 116 111, eller chatte fra hjemmesiden. Her kan en sød rådgiver tale med dig om, hvordan du har det og hvordan du kan få hjælp. Vi kan også hjælpe dig med at få den hjælp, som du har brug for.
Igen vil jeg bare sige, at det var så godt du skrev ind til os! Du er godt nok en sej pige!
Mange hilsner fra
BørneTelefonen