hash, drikker som 13 årig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Hvor er det flot, at du har taget mod til dig og skrevet herind.

Puha, hvor lyder det bare som om, at du står alene med mange ting. Det er godt, at du har din bror. Det lyder som om, at han er glad for dig og passer på dig.
Men selvom man har en god bror, har man stadig brug for en voksen, der tager sig af og passer på én. Det har alle børn og unge brug for. Det er de voksne, der har pligt til, at sørge for at deres børn har det godt og er trygge.

Jeg kommer til at tænke på, om der mon er nogen voksne, som ved, hvordan du har det derhjemme? Du fortæller, at du har talt med en vikar på skolen om det. Det synes jeg, er rigtig flot. Talte du også med vikaren om, hvordan du har det derhjemme, eller var det mest om hashen?

Jeg synes, at du skal prøve at hive fat den vikar igen, hvis du føler, at du er tryg ved at tale med hende. Sig til hende, at du har brug for at tale med hende igen. Og fortæl hende, at du har brug for hendes hjælp. Hun kan måske hjælpe dig med at tale med en af dine faste lærer om det. Ens lærer har pligt til at hjælpe, når deres elever har det svært.

Det er vigtigt, at du og din bror ikke står alene med det.

Hvis du har mod på det, kan du også ringe op til kommunen og fortælle om jeres situation. Man kan godt kontakte kommunen anonymt, hvis man gerne vil det til at starte med. Alle børn og unge har ret til at tale med en socialrådgiver oppe på kommunen. Kommunen skal hjælpe og rådgive dig i, hvordan de vil kunne hjælpe jer i jeres situation. Nogle gange, skal de voksne også have hjælp til, at passe bedre på deres børn. Der kan være mange grunde til, at det er svært for din mor.

I forhold til dit alkohol- og hashforbrug, så er det rigtig godt, at du selv siger, at det er et problem og at du bør stoppe. For det har du helt ret i. Som du skriver, får det dig til at føle, at problemerne er væk. Men det er de desværre ikke. Det får dig måske bare til at glemme problemerne for en stund. Det er vigtigt, at du får hjælp til problemerne, så du ikke selv føler, at du skal ryge og drikke for, at de forsvinder.

Det er vigtigt, at du får den hjælp, enten gennem skolen eller kommunen. Hvis det er svært, eller skolen ikke gør noget ved det, så synes jeg, at du skal ringe eller skrive til BørneTelefonen. Du kan ringe eller sms' e til nummeret 116 111, eller chatte fra hjemmesiden. Her kan en sød rådgiver tale med dig om, hvordan du har det og hvordan du kan få hjælp. Vi kan også hjælpe dig med at få den hjælp, som du har brug for.

Igen vil jeg bare sige, at det var så godt du skrev ind til os! Du er godt nok en sej pige!

Mange hilsner fra
BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug