Brev
hash/cannabis misbrug
Hej børnetelefonen…
Jeg tror jeg har er endt lidt på dybt vand.
Jeg tror jeg er ved at få et hash og cannabis misbrug.
Jeg røg hash for første gang da jeg var start 16 og brugte det efterfølgende sammen med venner for hyggens skyld.
Jeg er 17 nu og tager mig selv i at ryge oftere og er begyndt at gøre det alene også… har sagt til mig selv mange gang at jeg burde stoppe, men føler ikke at jeg er i en periode hvor det er muligt… føler jeg er begyndt at skubbe de folk jeg har tættest længere og længere væk.
Hvad gør jeg
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 17
Hvor er det sejt, at du godt selv ved, at du er kommet ud på dybt vand og har brug for hjælp til at stoppe dit misbrug. Selvom man gerne vil stoppe et misbrug, så er det ikke noget, man altid kan gøre alene. Derfor er der brug for hjælp.
Jeg tænker derfor på, om du har en voksen, som du kan være ærlig over for og fortælle, at du har brug for hjælp? Det kan fx være dine forældre eller måske en lærer på skolen. Det kan også være, at du har mere lyst til at tage kontakt til  SSP eller ungerådgivningen i din kommune, alle kommuner har gratis tilbud til at komme ud af sit forbrug af stoffer. Mon du har mod på at kigge på din kommunes hjemmeside og se, hvilke tilbud der er for dig. Det kan også være en snak med din læge. Hvis det er, så er det også en mulighed. Det vigtigste er, at du får sagt det til nogen, der kan hjælpe dig med den rette hjælp. Hvis snakken er lidt for svær, kan du overveje, om det måske kunne være en ide at vise dit brev og mit svar? Det kan måske give anledning til en god snak - og være første skridt på vejen til at få den hjælp, du har brug for.
Jeg vil også anbefale dig at se nærmere på KABS, der er en anonym rådgivning, der bl.a. kan hjælpe med et stofmisbrug. Du kan se mere her: http://kabs.dk/behandlingssteder/city eller også er der https://uturn.kk.dk/indhold/fylder-hash-alkohol-eller-andre-stoffer-meget som begge er for hovedstadsområdet. Måske bor du ikke i hovedstadsområdet, men kan måske alligevel bruge den viden der er på hjemmesiderne og finde et tilbud, som er tættere på dig - det håber jeg.
Du skal også vide, at du altid er velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111.
Med den rette hjælp skal du nok komme videre uden dit begyndende misbrug. Men først skal du dele din bekymring med en voksen, der kan hjælpe dig videre..
Kærlig hilsen
BørneTelefonen