hash/cannabis misbrug

Hej børnetelefonen…

Jeg tror jeg har er endt lidt på dybt vand.

Jeg tror jeg er ved at få et hash og cannabis misbrug.

Jeg røg hash for første gang da jeg var start 16 og brugte det efterfølgende sammen med venner for hyggens skyld.

Jeg er 17 nu og tager mig selv i at ryge oftere og er begyndt at gøre det alene også… har sagt til mig selv mange gang at jeg burde stoppe, men føler ikke at jeg er i en periode hvor det er muligt… føler jeg er begyndt at skubbe de folk jeg har tættest længere og længere væk.

Hvad gør jeg

Dreng, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 17

Hvor er det sejt, at du godt selv ved, at du er kommet ud på dybt vand og har brug for hjælp til at stoppe dit misbrug. Selvom man gerne vil stoppe et misbrug, så er det ikke noget, man altid kan gøre alene. Derfor er der brug for hjælp.

Jeg tænker derfor på, om du har en voksen, som du kan være ærlig over for og fortælle, at du har brug for hjælp? Det kan fx være dine forældre eller måske en lærer på skolen. Det kan også være, at du har mere lyst til at tage kontakt til  SSP eller ungerådgivningen i din kommune, alle kommuner har gratis tilbud til at komme ud af sit forbrug af stoffer. Mon du har mod på at kigge på din kommunes hjemmeside og se, hvilke tilbud der er for dig. Det kan også være en snak med din læge. Hvis det er, så er det også en mulighed. Det vigtigste er, at du får sagt det til nogen, der kan hjælpe dig med den rette hjælp. Hvis snakken er lidt for svær, kan du overveje, om det måske kunne være en ide at vise dit brev og mit svar? Det kan måske give anledning til en god snak - og være første skridt på vejen til at få den hjælp, du har brug for.

Jeg vil også anbefale dig at se nærmere på KABS, der er en anonym rådgivning, der bl.a. kan hjælpe med et stofmisbrug. Du kan se mere her: http://kabs.dk/behandlingssteder/city eller også er der https://uturn.kk.dk/indhold/fylder-hash-alkohol-eller-andre-stoffer-meget som begge er for hovedstadsområdet. Måske bor du ikke i hovedstadsområdet, men kan måske alligevel bruge den viden der er på hjemmesiderne og finde et tilbud, som er tættere på dig - det håber jeg.

Du skal også vide, at du altid er velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111.

Med den rette hjælp skal du nok komme videre uden dit begyndende misbrug. Men først skal du dele din bekymring med en voksen, der kan hjælpe dig videre..

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug