hash

hej.

jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre jeg har været ude i hash misbrug i 9år men er lige stoppet for 3måneder siden

men jeg har en kæreste jeg vil så gerne have han stopper jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre kan ikke klare hans selvskab for efter jeg er stoppet hader jeg hash og folk der ryger det men elsker ham bare sådan

er bare i krise overvejer at starte igen så jeg kan leve godt med ham eller det jo ikke godt men er bare så forvirret håber jeg kan få noget hjælp det har jeg brug for. 🙁

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Tak for dit brev, jeg er glad for at du har skrevet ind til os, for jeg kan godt forstå, at du føler det som noget af et dilemma at stå i.

Jeg vil starte med at fortælle, at jeg synes det er rigtig flot, at du er stoppet med at ryge hash, efter du har gjort det i 9 år, det kræver rigtig meget mod og viljestyrke!

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have at din kæreste også stopper. Er det noget du har talt med ham om..?? Hvad siger han til, at du er stoppet..?? Har han selv lyst til også at stoppe..??

Som du sikkert allerede ved, er han nødt til selv at have lysten til at stoppe med at ryge hash for at det kan lykkedes. Det er altså sandsynligvis ikke nok, at han får at vide hvor skadeligt det er, og at andre gerne vil have at han stopper, han er også nødt til at ville det selv.

Jeg tænker, det vigtigt, at du også husker at passe på dig selv. Jeg kan godt forstå, at du elsker din kæreste, og at du gerne vil have at han stopper med at ryge hash. Men erfaringerne viser, at det ikke er nok til at hjælpe folk ud af et misbrug, hvis ikke de er motiverede. men husk på at hans hash misbrug i realiteten ikke er dit problem, og at det vigtigste er, at du har det godt og ikke falder i og får lyst til at begynde at ryge hash igen.

Måske du kan prøve at forklare ham, at det er rigtig svært for dig at være kærester med en som ryger hash, når du selv har gjort så meget for netop at komme ud af det. Måske kan du blive nødt til at sige til ham, at han må vælge mellem dig eller hash..? Der er ingen garanti for, det virker, men jeg ved at det ind i mellem kan det være motivation for folk til at holde op - at de har udsigt til at miste den de elsker...

Hvordan stoppede du selv? Fik du hjælp nogen steder fra? Hvis du gjorde det, kan det være at de også kan hjælpe din kæreste, eller måske give dig vejledning i hvordan du bedst muligt kan hjælpe ham. Det kan også være, at du kan finde nogle råd på den side der hedder www.uturn.dk

Jeg håber at dig og din kæreste finder ud af det, så også han kan stoppe med at ryge hash. Husk på at du altid er velkommen til at skrive herind, eller ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du skulle få lyst til det.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug