Kære dreng 15 år.

Mange tak for dit brev her til BørneTelefonen. Hvor er jeg glad for, at du har haft modet til at skrive herind for hjælp!

Du skriver at du sammen med nogle venner har røget en joint, som din søster fandt ud af og derefter fortalte til dine forældre. Nu er du i tvivl om du skal lyve for dem, eller om du skal være ærlig og risikere konsekvenserne.

Du er bange for at dine forældre aldrig vil give dig lov til at være sammen med dine venner, selvom du, som du skriver, aldrig har haft bedre dage end med dem. Det lyder som om, at det er nogle venner som betyder utrolig meget for dig. Jeg kan godt forstå, at du ikke vil miste dem.

Jeg bliver nysgerrig på, om det med at ryge en joint er noget i altid gør sammen, eller om det måske mere var en engangsforestilling? Når du skriver at dine forældre ville forbyde dig at se dine venner, tænker jeg nemlig at det er fordi, de ville være bekymrede for, at du og dine venner ryger hash når i er sammen.

Jeg kan godt forstå, at du kan være nysgerrig og har lyst til at prøve at ryge hash, når dine venner gør det. Jeg vil dog gerne fortælle dig, at det er et ulovligt rusmiddel ligesom heroin, kokain, ectasy og amfetamin. Det er aldrig godt eller sundt at bruge det. Det betyder også, at det skaber afhængighed og dermed også abstinenser, hvis man ikke får sit stof. Hash er noget man skal have respekt for – det er ikke bare hygge og rus. Hvis du har lyst til det, kan du kigge på Netstof og finde mere viden.

Uanset hvad tænker jeg, at det bedste vil være, at være så ærlig som mulig over for dine forældre. Vores erfaring herinde fra BørneTelefonen er at løgne og hemmeligheder ofte udvikler sig rigtig skidt og ofte ender med større konsekvenser, end hvis man er ærlig fra starten.

Ofte er det også sådan, at det er lettere for forældre at vise en tillid, hvis man viser dem, at de kan stole på en – og det gør man jo netop, hvis man er ærlig. Så er det selvfølgelig også vigtigt, at de rent faktisk kan have tillid til dig. Det vil sige, hvis i aftaler at du godt må se dine venner, men ikke må ryge joints, så gør du heller ikke det.

En mulighed kunne være at skrive det i et brev. Netop det her med at fortælle nogle svære ting, kan fungere rigtig godt i et brev. Et brev giver mulighed for at finde ud af præcis, hvad man har brug for at få fortalt. Samtidig kan et brev nogle gange hjælpe forældre til at tage det hele lidt mere alvorligt. Hvis du har lyst til det kan du bruge denne guide til at skrive et brev.

I brevet kunne du fx. skrive: “Det er rigtig, at vi var nogle venner som røg en joint. Det er ikke noget jeg gør igen, hvis i ikke vil have det. Mine venner betyder så meget for mig, og det er vigtigt for mig at se dem. Jeg vil rigtig gerne snakke med jer om, hvordan vi kan finde en løsning på, at jeg kan se dem samtidig med, at i kan have tillid til, at jeg ikke ryger joints når jeg er sammen med dem.”

Det kan også være at du har en anden voksen når dig som du er tryg ved og stoler på? I så fald vil det måske være rart for dig, først at snakke med hende/ham. Herefter kan vedkommende måske støtte dig i at snakke med dine forældre om det.

Hvis du får brug for andre løsningsforslag eller hvis du bare får brug for at snakke noget mere om det hele, er du altid meget velkommen til at ringe eller SMS’se til BørneTelefonen på 116 111.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug