Hash

Hej.

Her sidste dag var jeg sammen med mine 2 venner. Den ene havde en klump hash med. Jeg troede på ingen måde det kunne være sandt.

Da vi så kom hjem begyndte de så at brænde den klump osv. Jeg kiggede på fordi jeg syntes det var lidt spændene. Jeg fortryder jeg ikke gik da de begyndte at ryge det.

Jeg rørte ikke den der ting overhovedet men jeg er bare bange for at hvis det bliver opdaget at jeg så kommer i problemer.

Jeg vil helst undgå at snakke med mine forældre fordi jeg ikke vil stikke. Men vil virkelig gerne. Kan jeg komme i nogen problemer af det her?

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år,Tak for dit brev, hvor du fortæller om, at dine to venner røg hash sidste gang, du var sammen med dem. Jeg kan godt forstå, at du blev overrasket over, at de havde hash på sig.

Jeg kan fornemme i dit brev, at du allerede ved, at det er ulovligt at ryge hash i Danmark, og det er nok også derfor, du spørger, om du kan komme i problemer. Jeg vil starte med at sige til dig, at du ikke kan komme i problemer med politiet på grund af oplevelsen med dine venner. Men når det er ulovligt at ryge hash i Danmark, betyder det også, at det er ulovligt at gå med hash på sig, og derfor kan man ”komme i problemer” med politiet, hvis politiet opdager, at man ryger eller går med hash.

Et andet stort problem med hash er, at det er meget usundt at ryge, og det er stærkt vanedannende. Det betyder, at man hurtigt kan blive afhængig, og hvis man ryger meget hash, kan det medføre, at man mister hjerneceller og f.eks. får svært ved at koncentrere sig. Noget andet, som også kan skabe problemer i forbindelse med hash, er, at dem, som køber hash, nogle gange kan blive overtalt til at være med til at sælge hash, for eksempel på deres skole. På den måde kan det ske, at man bliver viklet endnu mere ind i noget kriminelt.

Jeg ved, at der er mange unge, der prøver at ryge hash et par gange, som ikke tager skade af det, og som ikke bliver afhængige, men der er mange ulemper og bagsider forbundet med at ryge hash. Derfor synes jeg også, at det er så sejt af dig, at du ikke røg med, da du var sammen med dine venner!

Jeg kan dog godt forstå, at du er nysgerrig på det, og jeg kan godt forstå, at du har lyst til at snakke med dine forældre om det, men du fortæller, at du ikke vil tale med dem, fordi du ikke vil stikke dine venner. Mon det er fordi, du tror, dine forældre vil sige det videre til dine venners forældre? Hvis det er derfor, hvordan tror du så, det vil være, hvis du starter med at fortælle dine forældre, at der er noget, du gerne vil snakke med dem om, som du ikke vil have, de siger videre til andre? Vil dine forældre mon så alligevel sige det videre? Eller vil I i stedet kunne snakke om det, du har oplevet?

Hvis du ikke føler dig helt godt tilpas med at fortælle dine forældre om dine venner, kunne du måske starte med at stille nogle spørgsmål om hash til dine forældre, for eksempel: Hvad sker der, når man ryger hash? Hvordan bliver man afhængig? Har dine forældre mon kendt nogen, der har røget hash? Og så videre. På den måde kan du måske få åbnet lidt op for en snak om hash, og så kan det være, at det er lettere at fortælle om det med dine venner? Hvis du også tænker på, om du kan komme i problemer hos dine forældre, fordi du har været hos dine venner, mens de har røget, tænker jeg på, om de mon ikke vil være glade for, at du er ærlig over for dem, og at du ikke var med til at ryge? Jeg synes, at du virker meget fornuftig og ærlig, og jeg tænker, at du jo faktisk ikke har gjort noget forkert. Tror du ikke, at dine forældre også vil se sådan på det?

Jeg ved ikke, om du måske er lidt bekymret for dine venner? Eller om det mest handler om, at du gerne vil sikre dig, at du ikke kan komme i problemer, hvis du er sammen med dine venner, når de ryger hash? Hvis du er lidt bekymret for dine venner, kunne du måske prøve at høre dem, om de ved noget om de bagsider, der kan være ved at ryge hash? Måske kunne du spørge dem, hvad de vil gøre, hvis de bliver taget i et ryge hash? Hvad er mon deres forældres holdning til hash?Jeg tænker lidt på, om du kunne have mod på at spørge din klasselærer, om I ikke kunne høre lidt mere om rusmidler i skolen? Jeg ved, at nogle skoler inviterer tidligere misbrugere ud til skolen for at fortælle om, hvordan det har været for dem, f.eks. at ryge hash, og hvad det har betydet for deres liv.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du har fået lyst til at fortælle dine forældre om det. Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge på Chatten, hvis du f.eks. har lyst til at snakke om, hvordan du kan fortælle dine forældre om din oplevelse på en god måde eller andet du har brug for.

De bedste hilsner, BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug