Har det ikke godt derhjemme

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14

Tak for dit brev. Du er rigtig god til at mærke efter og sætte ord på, hvordan du har det. Som du selv skriver i overskriften er det meget tydeligt, at du ikke har det godt derhjemme. Der sker rigtig mange ting derhjemme, både med din storebror, din mor og mellem din mor og lillebror. Og når jeg ser på alle de ting, er det forståeligt, at du har det rigtig svært. Du har dog gjort en ting, der er et rigtig godt og vigtigt skridt på vejen til at få det bedre. Du har nemlig skrevet og bedt om hjælp. Jeg vil meget gerne hjælpe dig og give dig nogle ideer til, hvordan du kan få det bedre. Og jeg er overbevist om, at du har det, der skal til, for at det skal lykkes.

Du skriver, at du er klar over, at der ikke er noget galt med dig. Og det har du helt ret i, så det synes jeg, at du altid skal huske dig selv på. Det er rigtig vigtigt, da mange andre, der har oplevet noget af det samme som dig, desværre kan komme i tvivl, om noget af det kan skyldes dem selv. De ting, der sker derhjemme, er altid de voksnes ansvar og kan derfor aldrig være børnenes skyld. Det er heller ikke din lillebrors skyld, når jeres mor truer med at slå ham. Det er på ingen måde i orden at true med sådan noget, og det er jeres mors ansvar, at det sker.

Alle tingene derhjemme har gjort, at du har fået det rigtig dårligt. Og jeg tror, at du har ret i, at der skal ske noget nu. Det er vigtigt, at kommunen bliver gjort opmærksom på, hvordan du har det, så de både kan hjælpe dig og din familie. Dette kan du sørge for, ved at fortælle nogle voksne omkring dig, hvad der sker derhjemme. Det kan fx være en lærer på skolen? En pædagog i klubben? Eller måske en sportstræner? Måske ved du godt, hvem du vil snakke med, men synes det er svært at skulle starte en snak? Så kan du overveje at starte med at vise dit brev og måske mit svar til ham eller hende. Det har andre oplevet kan gøre det nemmere at komme i gang med snakken.

Måske synes du ikke, at der er nogle voksne omkring dig, der vil være gode at snakke med? Så har du også muligheden at ringe eller skrive til BørneTelefonen i stedet. Der sidder nogle rigtig søde rådgivere klar, der meget gerne vil snakke eller skrive med dig. BørneTelefonen kan kontakte kommunen og fortælle dem, at du og din familie har brug for hjælp. BørneTelefonen kan også give dig en bisidder, som er en person, der sammen med dig kan tage til møde på kommunen om din situation. Alt det kan rådgiveren fortælle dig meget mere om.

Jeg håber, du har fået nogle ideer til, hvad du kan gøre. Ved at skrive herind synes jeg allerede, at du er rigtig godt på vej. Og jeg er sikker på, at det nok skal lykkes for dig at få skaffet noget hjælp, så både dig og din familie kan få det bedre.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.