Brev
Han har været på stoffer….
Hej brevkasse
Mit navn er J og jeg har Mødt denne her vildt søde fyr på nettet. Vi skrev i lang tid og havde et virkeligt godt bånd. Det endte med at han fik mit nr. Så vi begyndte at skrive over SMS. Nogle dage efter ringede han til mig (mine ben rystede virkelig meget, fordi jeg var så forelsket i ham) Jeg tog den så og vi snakkede lidt, han havde en rigtig sød stemme og god personlighed. Vi skrev i rigtig lang tid og indimellem sagde han hans følelser for mig…og jeg skjulte heller ikke mine. MEN….
For en uge siden snakkede vi igen sammen og lærte hinanden meget bedere at kende. Har så fundet ud af at han tit drikker sig stiv og så snakkede han også lidt om stoffer men jeg kunne ikke rigtig høre ham.
Næste dag spurgte jeg ham så, og han svarede at han havde taget stoffer (narkotika, hash, Coke). Det skal lige siges at han er den mest populære i hans klasse og er samtidig også bøllen.
Jeg er derimod fuldstændig modsat. Jeg er okay populær, er meget stille og gør altid hvad jeg må.
Jeg har sagt til ham at jeg har prøvet at være stiv til en masse fester men det har jeg IKKE.
Ligesiden han sagde det der med stofferne har jeg haft ondt i maven og haft dårligsamvittighed. jeg ved godt det ikke burde være mig der havde dårligsamvittighed men har fået det virkelig dårligt.
Jeg elsker ham overalt på jorden (vi er også kærester) og han elsker også mig. Men jeg ved ikke om vi skal blive sammen eller hvad jeg skal gøre….jeg ved godt det er hans problem og han siger også at han er stoppet, men alligevelle føler jeg mig medskyldigt.
Mange gange undskyld for dette brev (det er måske ikke til at forstå) jeg er meget bange for at han ikke er stoppet.
Hilsen den forelskede
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Du skal slet ikke undskylde. Jeg forstår udmærket dit brev, og jeg kan sagtens sætte mig ind i, hvordan du har det. Du har forklaret det rigtig godt.
Det lyder dejligt at du har mødt et dreng med en sød stemme, en god personlighed og som du er forelsket. i. Derfor forstår jeg godt, det er svært at han har taget/tager stoffer.
Selvom man er kærester, er det vigtigt at skelne mellem det andet menneske og en selv. Det er altså vigtigt, at du skelner mellem hvad der er dig, og hvad der er din kæreste. Hvad der er dine handlinger, og hvad der er din kærestes handlinger. I er to personer med hver jeres handlinger.
Du og din kæreste er hver jeres person, og hans handlinger ikke er dine handlinger. Det betyder også, at du ikke er medskyldig i noget. Det er ham der vælger at tage stoffer. Det er hans valg. Det kan aldrig blive dit. Det håber jeg kan hjælpe på den dårlige samvittighed og din følelse af at være medskyldig. Måske er det også fordi, du har det dårligt med, at han tager stoffer. At du er bekymret for ham og tænker, at han skal have hjælp af voksne?
Når vi møder nye mennesker vil vi nogle gange være ude for, at de er forskellige fra os selv. Det kan være sundt og udviklende at møde mennesker, der ikke er som os og ikke gør tingene som os selv. Det kan også være usundt og nedbrydende at møde mennesker, der er forskellige fra os. Da forskelligheden støder for meget sammen med hvem vi er som mennesker, og de værdier vi har. Men det er kun os selv der kan afgøre om en ny relation er sundt eller nedbrydende. Så jeg synes du skal mærke efter om din kærestes og din relation vil kunne være sundt og udviklende for dig eller det modsatte.
En ide kunne også være at tale med din kæreste om dine følelser for ham og bekymringer omkring, at han har taget stoffer. Måske spørge lidt ind til, hvorfor han gør det. Og så også fortælle ham, hvordan du har det med stoffer. Hvis du kan, kunne du fortælle ham, at du ikke har været stiv til fester. Fortælle ham, hvorfor du sagde det. Ofte når man viser et andet menneske tillid, så får de også selv tillid til en.
Det med at have ondt i maven og dårlig samvittighed er ikke godt. Jeg kunne få den fornemmelse, at du har brug for at tale med en af dine forældre om det? Som jeg læser dit brev, er du en pige, som har det bedst med at være ærlig overfor andre. Måske vil dine forældre også kunne hjælpe din kæreste, så stofferne ikke skiller jer ad. Der er gratis hjælp at få i alle kommuner, til unge der bruger stoffer.
Kærlig hilsen BørneTelefonen