Brev
Gruppepres
kære brevkasse!
Jeg var til en fest med min vens venner her forleden, hvor vi havde det sjovt. jeg var blevet lidt fuld, men ikke meget.
Jeg blev presset af 4 af min vens fodbold venner til at tage et sug af en cigaret.
Jeg følte som sagt mig presset til at gøre det, og jeg havde slet ikke lyst.
jeg ved nu ikke hvad jeg skal gøre. kan i hjælpe?
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng
Gruppepres er slet ikke i orden. At du har taget et sug af en cigaret, sker der ikke noget ved. Men at dine grænser er blevet overtrådt, er slet ikke rart. Desværre er du ikke den eneste, som oplever det. Det kan være rigtig ubehageligt, og man kan ende med at gøre noget, som man slet ikke har lyst til.
Jeg vil råde dig til at tale med din ven om det. Det kan jo være, at han har oplevet det samme? Måske synes han også, at de venner fra fodbold er lidt for smarte. Så kan I jo støtte hinanden i at sige fra? Det kan måske føles lidt akavet at få hul på snakken. Jeg ved, at nogle unge starter med at fortælle, at de har skrevet herind, og fortæller om vores råd. Du kan jo sige, at vi har sagt, at det ikke er ok at lave gruppepres
Derudover vil jeg råde dig til at prøve at tænke over, hvad du vil gøre, hvis problemet opstår igen. Måske aftale med dig selv, hvad du vil sige. Det er jo også en mulighed simpelthen at gå væk fra den gruppe eller gå helt hjem fra festen, hvis det bliver for meget?  Måske kunne du sige med lidt humor, at du har læst, at rygning giver mega store tømmermænd dagen efter? Nu kender jeg dig jo ikke, men i hvert fald kan du overveje, om du kan bruge humor, når du siger fra?
Hvis det sker igen, selvom du siger nej, vil jeg råde dig til at undgå din vens venner fra fodbold. I hvert fald i en periode. Husk dig selv på, at det faktisk er rigtig modigt at sige fra. Det er så meget sejere end at følge med strømmen.
Samtidig ved jeg godt, at det er mega svært. Især hvis det sker til fester, hvor I måske har fået lidt alkohol. Det betyder jo noget for de beslutninger, man træffer. Jeg vil derfor råde dig til ikke at blive for fuld – og slet ikke, hvis du ikke er sammen med nogen, som du stoler rigtig meget på.
Måske har du en voksen, som du kunne forestille dig at tale med om det? Enten en fra din familie eller en voksen fra skolen eller klubben?
Det hjælper nemlig at tale med andre om det. Både fordi man måske kan lære af de andres erfaringer. Og fordi man så ikke skal gå med problemerne alene.
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen