Brev
Gravid – eller ej?
Hej Brevkassen.
Jeg er en 16 årig pige, der gjorde noget af en bomert nytårsaften. Normalt er jeg meget bevidst omkring hvad jeg laver, men lige den dag glippede.
Jeg havde lige slået op med min kæreste d 31. dec, og valgte derfor at tage op til min mor. Vi hyggede os, og mig og en veninde valgte at tage i byen da kl. var ca 2. Vi tager så hjem til nogen, jeg ikke kender overhovedet.. Flirter lidt med en af de ældre fyre (X), han er 27.. Vi vælger så tage ned i byen på en bar, hvor vi hygger os. Jeg bliver ked af det, pga alt det der skete med min eks kæreste, så X valgte at tage mig med hjem til ham igen..
Hvad der er sket, om natten, kan jeg ikke huske noget om. Jeg var alt alt alt for fuld, og ved siden af mig selv. Men af hvad jeg kan forstå på ham har vi haft sex..
Jeg skulle havde haft min mens d. 27 dec. men den er ikke kommet i nu (9/3/16) Jeg er vant til den er max 1 uge forsinket. Jeg har skænket tanken et par gange om jeg er gravid, men hurtigt slået den ud af hovedet igen. Hvad skal jeg gøre?
Har morgenkvalme + øget trang til mad… Og tissetrangen er stor,,
Nogen ideer??
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for, om du er gravid. Og selvom du mest bare har haft lyst til at slå tanken ud af hovedet– så er det godt, at du nu reagerer. For er du gravid, skal du hurtigst muligt have noget hjælp.
Du skriver ikke, om du bruger p-piller eller anden form for prævention. Du ved måske heller ikke, om ham fyren brugte kondom?
Men nu er din menstruation ikke kommet, som den plejer. Det er faktisk ved at være mange uger siden, den skulle være kommet. Samtidig oplever du morgenkvalme og øget trang til mad. Det er alt sammen tegn, mange oplever ved graviditet.
Du kan selv teste om du er gravid, ved at tage en graviditetstest. Du kan købe en graviditetstest i de fleste supermarkeder.
Hvis testen er positiv, skal du hurtigst muligt ringe til din læge – gerne allerede i dag. Du kan finde din læges telefonnummer på dit sygesikringskort. Hvis du er blevet gravid nytårsaften, så er du nu så langt henne, at du skal reagere hurtigt i forhold til abort. Derfor er det så vigtigt, at du kommer til lægen meget hurtigt.
Hvis det viser sig, at du er gravid, dukker der sikkert mange spørgsmål op. Spørgsmål som fx: Kan jeg overskue at blive mor nu? Hvad skal jeg sige til barnets far? Hvad vil min familie sige osv. Det er vigtige spørgsmål, som din læge vil kunne hjælpe dig med at få afklaret. Men jeg også råde dig til at få talt med en voksen, der kender dig godt. Det kan være dine forældre, din lærer, en venindes mor. Det er godt at få støtte af en voksen og hjælp til at få truffet de rigtige beslutninger. Og den voksne kan også hjælpe dig ved fx at tage med til lægen.
Måske synes du, det er svært at få det fortalt? Men husk på, at det ikke kan undgås, at nogen opdager det, hvis du er gravid. Så du kan lige så godt få det fortalt hurtigt, så du kan få hjælp.
Måske kan du spørge en veninde, om hun vil hjælpe dig med at sige det? Eller du kan vise dit brev og mit svar til den voksne? Hvis du er bange for, hvordan dine forældre vil reagere, så start eventuelt med at sende dem en SMS, hvor du skriver, at du har noget vigtigt at tale med dem om – noget som er svært at fortælle, og at du derfor har brug for deres hjælp og støtte.
Hvis du har brug for at tale med en voksen, som ikke kender dig, er du meget velkommen til at ringe til os på 116111. Hvis du er gravid, vil jeg også råde dig til at kigge på Mødrehjælpens hjemmeside: http://www.moedrehjaelpen.dk. Her kan du læse om alle de ting, det er vigtige, at du får taget stilling til: økonomi, boligsituation, din familie og dine venners reaktion osv.
Du synes sikkert, det hele er lidt overvældende lige nu. Men husk på, at det jo ikke er sikkert, at du er gravid. Tag derfor testen så hurtigt som muligt. Og husk så, at du kan få hjælp, hvis det viser sig, at du er gravid.
Mange tanker og kærlig hilsen fra BørneTelefonen