Fuld

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14
Tak for dit brev. Hvor er du god at forklare, hvad der sket og hvad du er bange for vil ske.

Det er jo ikke så fedt at komme til at kaste op til en fest, og det så er ens ven, der må tørre op. Men det tyder da på, at han er en god ven, som godt kunne se, at du ikke selv kunne. Måske er det gået lidt vildt til, når nu det var sammen med nogen, der var ældre end jer? Samtidig kan det også være svært at mærke, om man har fået for meget, hvis man glemmer at lægge mærke til, hvor meget man har drukket og hvad man har drukket. Pludselig er man over grænsen for, hvad man kan tåle…det sker desværre for rigtig mange, og det er aldrig fedt at blive syg af det.
Hvis du drikker alkohol igen, kan det være en idé at vide, hvor meget du maksimum vil drikke, for ikke at blive for fuld og dårlig. Så undgår du også bekymringerne om, at nogen vil sige det og måske gøre grin med en.

Mon du og din ven har talt om det, der skete efter festen? Ellers vil jeg anbefale, at du får fortalt ham, at du ikke er så stolt over det der skete, og derfor ikke vil have, at alle andre skal høre det fra ham. Mon han vil holde det mellem jer?
Nogle gange kan det være en god ide at starte med lidt humor: "Tak for sidst, jeg skylder vist en rengøring...- tak fordi du gjorde det for mig. Du er da bare en rigtig ven".
Hvis ikke han ved, hvordan du har det med det, så kan han komme til at såre dig ved at fortælle det til nogle andre, helt uden at han ved, at det vil gøre dig ked af det.
Måske ser han det bare som sjovt, et uheld og tænker ikke så meget over det… så ville det være ærgerligt, hvis han kom til at fortælle det til andre.

Måske har han slet ikke tænkt på at fortælle om det, og så er det ærgerligt, at du har været bange for, at han vil sige det.
Hvis nu han reagerer rigtig dumt på, at du taler med ham om det, så er han måske ikke helt din bedste ven…?

Jeg håber mit svar kan hjælpe dig, til at få talt med ham og I kan få hyggelige fester sammen, uden at I bliver dårlige.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug