Forelsket eller?

Hej jeg er 15 år, og jeg står lidt i et dilemma.

Der er den her dreng jeg har kendt i lidt over et 1 år nu, han er så gude skøn!

Han er 1 år ældre end mig, så det ikke fordi der er så stor forskel på os. Han ryger, tager stoffer og ryger ekstremt meget hash. Jeg ryger selv smøger og en gang imellem også hash med ham…..

Vi har aldrig sådan været kærester, vi har bare haft sex et par gange, og vi er begyndt for tiden og have nogen lidt dybere samtale, omkring livet og sådan.

Jeg ved godt selv han er et dårligt selskab for mig og sådan, men han er virkelig bare så meget min drømmefyr! Han er ikke som alle andre og tror det meget det der påvirker mig, han er meget den der populære skater dreng alle pigerne gerne vil have, men er begyndt og sådan lægge mærke til fortiden han egentlig holder sig lidt til mig.

Jeg ved ikke rigtigt om jeg er begyndt og sådan få seriøse følelser for ham…og hvis jeg var så ville jeg nok ikke rigtigt ture og fortælle ham det, fordi normalt er han ikke den der kæreste type, men har virkelig tit lyst til at fortælle ham jeg elsker ham, men hver gang jeg skal til det er det som om jeg ikke tør alligevel for ved ikke om det er en god ide.

Men mit spørgsmål til jer er om i tror jeg er forelsket og burde jeg fortælle ham jeg elsker ham?

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.

Mange tak for dit brev omkring dine tanker omkring dine følelser for den 16-årige dreng.

Du beskriver, at du står i et dilemma, da du er ved at blive forelsket i din ven, som du synes er superdejlig og har haft sex med - men som ryger ekstremt meget hash og tager stoffer.

Jeg kan godt forstå, at du synes, at han er spændende, fordi han er anderledes, populær og god at snakke med. Og ud fra dine beskrivelser af ham, lyder det faktisk til, at du er forelsket. Så ja, det tror jeg, du er.

Du er nu i tvivl, om du skal fortælle ham det eller ej. Og selvom jeg gerne ville give dig et klart svar på det spørgsmål, så kan jeg ikke. Det er noget, du kun selv ved. Men jeg kan måske hjælpe dig på vej i forhold til at tage den beslutning ved at dele nogle tanker med dig.

Du skriver, at han er din drømmefyr - men ikke umiddelbart en kærestetype. Betyder det mon, at du er bange for, om han overhovedet vil have en kæreste? Måske kunne du spørge ham en dag, om der er nogen, han kunne forestille sig at blive kæreste med? På den måde kan du blive lidt klogere på, om han er kærestetypen eller ej. Og også få en fornemmelse af om han har følelser for dig.

Samtidig skriver du også, at han dårligt selskab. Måske virker det på en måde spændende og pirrende, at han tør at gøre farlige og risikable ting som at tage stoffer? Eller også er det det, der skræmmer dig og gør dig i tvivl? At du godt ved, at du ikke helt kan regne med ham, fordi han kan være påvirket af stoffer/hash?

I har haft nogle gode dybe snakke her på det sidste. Og jeg forestiller mig, at du har følt en stærk forbindelse til ham under disse snakke. Derfor er det nok vigtigt for dig at finde ud af, om han var sig selv under jeres snak - eller om han var påvirket af stoffer. Så du bliver klar over, om det er stofferne eller ham, du har talt med.

Inden du vælger at kaste dig ud i at blive kæreste med ham, er det nok vigtigt, at du tænker grundigt over, hvor dine egne grænser er i forhold til at ryge hash og tage stoffer. Både når det gælder dig selv, og når det gælder ham. Du ved det sikkert allerede, men hash og stoffer kan gøre det svært at være i et kæresteforhold. Er man afhængig, er det nemlig stofferne, der kommer i første række. Derudover kan der også følge både psykiske, fysiske, sociale og økonomiske problemer med at være på stoffer.

Det er derfor vigtigt at mærke efter, hvor du selv står. Og vigtigt at du er ærlig overfor ham omkring dine grænser - også selvom du er forelsket. Husk på, at forelskelse er som en slags sindssyge, hvor vi godt kan miste os selv og vores fornuft lidt. Vær derfor opmærksom på om du kommer til at gøre ting, du ellers ikke ville gøre.

På siden her kan du læse nogle fine breve fra andre unge piger, hvis kærester ryger hash: https://netstof.dk/ Måske kan du genkende nogle af tingene?

Et sidste råd herfra vil være at snakke med nogle veninder og nogle søde voksne om dine tanker omkring dit forhold til fyren. Jeg synes, du lyder som en rigtig sød og eftertænksom pige. Og jeg tror, du kan have meget glæde af at vende dine tanker omkring fyren med andre for at sikre, at du træffer gode valg, som på lang sigt giver dig det liv, du gerne vil have.

Kan du snakke med dine forældre om det?

Du er også meget velkommen til at ringe til Børnetelefonen på 116111, hvis du har brug for at snakke mere om det. En anden mulighed er også at tale med nogen, der ved noget om stoffer og hash. Du kan finde en rådgivning nær dig ved at se nærmere på kortet her: https://netstof.

Jeg håber, du kan bruge mine råd. Og jeg ønsker dig held og lykke med kærligheden.

Mange varme hilsner fra BørneTelefonen.

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.