Festerne

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Det lyder svært for dig, så der skal selvfølgelig findes løsninger, der virker.

Er det, når du bliver fuld, at du ikke kan styre det? Eller er det også et problem, før du tager hul på den første genstand?
Det, jeg tænker, er, at det måske ville være en idé at aftale med dig selv og dine veninder, hvor meget du må drikke, og hvad der skal ske, hvis du ikke kan overholde det.
Og så skal du ikke købe mere ind, end det antal genstande, du ved, at du kan tåle. Og måske skulle dine veninder holde dine penge, så du ikke køber mere.

Det med fyrene kan dine veninder også godt hjælpe aktivt med. I stedet for at de skal forsøge at stoppe dig, så kan de stoppe fyren.
Du kunne aftale med dem, at de skal gå med dig uanset, hvor du går hen. Og at de siger til den fyr, du hooker op med, at du er for fuld til at tage stilling selv, så derfor skal han ikke være sammen med dig. Hvis dine veninder er der hele tiden, så giver fyren højst sandsynlig hurtigt op, og så slipper du for at komme til at gøre noget, du ikke har lyst til.

Men du er også nødt til selv at hjælpe dig selv. Du skal tage ansvar for dine handlinger og passe godt på dig selv. Du kan ikke lægge det hele over hos veninder. Mærk lige efter, hvad det er der sker i dig. På hvilken måde har du mest lyst til at være, også når der er alkohol på bordet.  vis du selv ved det, så er det også nemmere for andre at støtte dig i den forandring. Lige nu har du brug for, at dine veninder støtter dig, hvis de kan det. Men du skal være den, der står forrest for at forandre på det. Det kunne også være, at der ikke altid skal være alkohol på bordet, når I er sammen. Eller at styrken og mængden er væsentlig mindre. Kunne du vove modet at være ædru!?!

Noget andet, jeg tænker, er, at der måske ligger noget psykisk til grund for, at du mister selvkontrollen. Hvis man går og har det skidt, så skal der måske ikke så meget til, at man mister selvkontrollen, når man får noget at drikke, og man glemmer de ting, man har det skidt med.

Du skal overveje, om der er noget, der bekymrer dig i dagligdagen? Noget du er ked af eller frygter eller stresser over?
Hvis der er det, så vil det være en god idé at få talt med nogen om det, for det kan sagtens være noget følelsesmæssigt, der får det hele til at eksplodere for dig, når du bliver fuld.
Hvis det er noget dybereliggende, der får dig til at miste selvkontrollen, kan det være, at du har brug for at tale med en psykolog, men du kan jo starte med at tale med dine veninder eller dine forældre eller andre, du nærer tillid til. Du kan jo også ringe eller skrive ind til os på 116111.

Derudover vil jeg anbefale dig at kigge på http://Netstof.dk, som er en rådgivning, hvor du kan skrive anonymt til en læge eller en psykolog gennem en brevkasse som denne. Her handler det bare specifikt om alkohol og rusmidler. Det, tror jeg også, vil være gavnligt for dig.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug