Fester og alkohol

Kære børnebrevkassen

Jeg er en pige på 15 år.

Jeg går i den her klasse som generelt bare er en klasse der drikker og fester en del. Jeg er som sagt 15 og til trods for det har jeg aldrig drukket. Jeg har heller ikke været til en rigtig fest men det har jeg lyst til.

Jeg skal konfirmeres lige om lidt og til vores blå mandag havde vi snakket om at holde en fest om aftenen. Der er bare det at vi ska ha tilladelse af vores forældre hvis vi skal drikke til festen.

Jeg har en fornemmelse af at jeg godt må drikke en smule, men jeg er bange for at tage hul på snakken med mine forældre. For hvis jeg spørger og de siger nej så kan jeg ikke gøre det.

Jeg har ikke lyst til at feste og drikke fordi jeg føler mig presset, men simpelt bare fordi jeg synes det er ved at være på tide at jeg prøver det. Og hvis jeg gør det i trygge omgivelser burde der vel ikke kunne ske noget?

Hvordan skal jeg snakke med mine forældre om det? Håber meget i kan hjælpe.

Kærlig hilsen mig

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 15 år,

Tak for dit brev. Du spørger om noget, rigtigt mange andre unge også har svært ved at få taget hul på med deres forældre.

Jeg vil gerne starte med at rose dig for din holdning med, at du ikke vil drikke, hvis dine forældre siger nej. Man kommer længst med ærlighed, og det skal du holde fast i, selvom det nogle gang kan være fristende at bryde en aftale.

Du har så mange fine overvejelser, som man kun kan blive stolt af at høre som forældre. Jeg ved godt, at det kan være en svær snak at få taget hul på. Mange forældre vil helst ikke, at deres unge drikker for tidligt - for at passe på deres unge. Måske er det også det, du kan mærke hos dine forældre.

Jeg tænker, at hvis du som skrevet til os, er hel ærlig over for dine forældre, om at du nu er nysgerrig omkring at drikke lidt. så kan I sammen få snakken og måske finde en løsning på hvor mange genstande, de vil synes er i orden, du drikker til jeres fest - eller om de synes, det er bedst at vente med alkohol.

Mange forældre føler sig meget mere trygge, når de har unge, der spørger og tager dem med på råd. På den måde føler forældre, at de kan følge med i, hvad der sker i den unges liv, og det er super vigtigt for som forældre at kunne give lidt slip og mødes med den unges ønsker.

Du kan bruge dit meget flotte brev til os at snakke ud fra. Det viser også, at du virkelig har gjort dig nogle overvejelser omkring det at prøve at drikke. Det kan man som forældre kun have respekt for.

Jeg håber, du kan bruge svaret.

Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111 og få en snak med en voksen.

Mange hilsner og rigtig god konfirmation fra BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug