Brev
Fester
Hej.
Jeg er en pige på 17 år som går på gym.
Jeg har aldrig været glad for at gå til fester, men da jeg så var på efterskole blev det bedre, men nu hvor jeg er kommet på gym bryder jeg mig ikke om det mere.
Der er næsten fester hver weekend, og jeg har aldrig rigtig lyst. Jeg ved godt at jeg jo ikke skal men jeg føler også bare at jeg misser noget socialt, så jeg ender for det meste med at tage med.
Min mor siger bare at jeg skal finde på en undskyldning, men det kan jeg jo ikke gøre hver gang.
Privat fester er de værste, da der ikke er mange mennesker, og det så tit ender med at der kommer druk spil, hvilket jeg ikke bryder mig om, da jeg føler jeg ikke har “oplevet meget”
Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre for der kommer jo mange flere i fremtiden, bla. julefrokoster med klassen og fødselsdage.
Hilsen mig.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 17 årige pige
Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for, at misse noget socialt sammen med klassen. Jeg syntes, at det er super godt, at du er opmærksom på hvordan du har det med fester. Det er vigtigt, at du lytter til dig selv, så du ikke kommer til at sige ja til noget som du egentlig ikke har lyst til. Vi har mange unge som taler med os omkring det med alkohol til fester, som føles som et krav eller pres, hvis man skal deltage i fester. Ligesom du beskriver, så er det netop det med følelsen af presset og det med at misse det sociale, der er et dillemma.
Jeg vil foreslå dig at tale med dem, du taler bedst med i din klasse. Fortæl dem at du rigtig gerne vil være social, men at du ikke kan lide at drikke eller feste. Jeg ved fra andre unge, at når de først har fået sagt højt, at de ikke har lyst til at drikke eller feste, bliver det nemmere for dem, at være sammen med klassen. Der er bare forskel på, hvad man synes er sjovt at være med til og man kan alligevel være social og få venner.
Måske kan du være med til at arrangere sociale ting, som ikke involverer alkohol eller hele klassen. Det kunne være filmaftner, kageeftermiddage, biografture, spilleaftner, pizzaaften eller andre hyggeligt ting. Der er sikkert andre i klassen som har det ligesom dig, og som vil blive glade for andre initiativer.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen