Fest eller ej

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15

Du lyder til at være en rigtig god veninde, som jeg er overbevist om, at din bedste veninde føler sig heldig at være sammen med. Du spørger i dit brev, om du skal droppe festen for din venindes skyld – og bare det at du overvejer den mulighed viser mig, hvor vigtigt det er for dig, at din veninde er glad. Jeg tror godt, at du både kan tage med til festen – og samtidig fortsætte med at være den gode veninde, som du er. Og det vil jeg rigtig gerne give dig nogle idéer til.

Ville der være mulighed for, om du kunne undersøge, om du kunne få lov til at tage din veninde med? Det kan nemlig godt være, at dem, der holder festen blot har glemt at invitere hende? Eller måske kender de bedre dig end hende? Det kan nemlig godt være, at de ikke bevidst har undladt at invitere din veninde – og på den måde kunne du og din veninde sammen nyde festen. Jeg tænker også, at det måske vil være rart for dig, at have hende at være der sammen med. Så der er en du kender rigtig godt, når der er så meget andet, der er nyt?

I dit brev nævner du også, at det ikke er første gang, det er sket, at du er blevet inviteret til noget, hvor din veninde ikke er inviteret. Og at din veninde naturligvis blev ked af det. Tænker du, at det er noget generelt, at din veninde holdes lidt udenfor? Hvis du tænker det, kunne det måske være en mulighed at hjælpe din veninde? Det kan nemlig være svært at føle, man bliver holdt udenfor – og derfor kan det være, det er noget, der skal sættes lidt fokus på?

Jeg ved ikke, om din veninde og dig går på samme skole – og måske i samme klasse? Hvis I gør, kunne du måske hjælpe din veninde med at snakke med en af jeres lærere? Måske kan han eller hun tage problematikken op i jeres klasse – på en måde, hvor det ikke kommer til at handle om din veninde, men sådan mere generelt? På den måde kan I som klasse måske også bruge det her med at starte på fester, til at tale om det klassefællesskab I har?

Jeg kan godt forstå, at du glæder dig til din første fest – og jeg både tror og håber, det vil blive en god oplevelse. Når du ikke er særlig vant til at drikke alkohol, skal du være opmærksomme på, at alkohol virker forskelligt på folk – og nogen kan ikke tåle ligeså meget som andre. Samtidig kan for meget alkohol gøre, at man kan komme til at gøre og sige ting, man bagefter fortryder. Derfor vil jeg anbefale dig at nøjes med kun at drikke lidt til festen, så du stille og roligt finder ud af, hvordan alkohol påvirker lige netop din krop. Derudover kan det være sværere at styre, hvis man drikker alkohol med en høj alkoholprocent. En god måde at starte på, er derfor at vælge alkohol med forholdsvis lav procent. Og endelig synes jeg, det er en rigtig god idé, hvis du snakker med dine forældre om at du gerne vil til festen – og måske laver en aftale om, hvor meget du må drikke. Det kunne endda være, at dine forældre kunne hente jer bagefter?

Jeg håber, du og måske også din veninde har kunnet bruge nogle af mine idéer. Og jeg ønsker dig alt det bedste fremover – og en god fest. Husk på at en god fest ikke afhænger af, hvor meget man drikker eller om man overhovedet gør det. Det handler mest af alt om godt selskab.

Hvis du har brug for at snakke, er du altid velkomne til at skrive eller ringe på 116 111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug