Faldt for gruppepres

Hej BørneTelefonen
Er lige kommet hjem fra en hygge fest hos en af mine venner.. vi var 3 drenge og 5 piger, da 1 af drengene sagde til mig at jeg skulle smage på en øl( ham vi holdt det hos havde bror lige holdt før fest og hans forældre var ikke hjemme) alle de andre sagde at de ikke ville sladre og at jeg var en svans( normalt smager jeg på alcohol derhjemme) jeg tog et lille sip og ikke mere…. og nu har jeg dårlig samvittighed.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Jeg tror, at der findes mange, der har været udsat for gruppepres og har givet efter, selvom det var over personens grænse. Det vigtigste er bare, at man lærer af det og finder ud af, at det ikke gjorde en mere glad at give efter for gruppepresset. Jeg tænker derfor, at du har prøvet at overgive dig og næste gang måske vil have styrken til at sige nej, hvis det er over din grænse.

Jeg forstår godt, at du tænker det ikke var okay (måske særligt grundet din alder), men jeg synes stadig, at det måske vil være en god idé at fortælle det til dine forældre. På den måde kan du få lettet din samvittighed og tale med dem om, hvad du måske kan gøre næste gang du står i samme situation. Selvom en tår af en øl måske ikke er det farligste, så har du det ikke godt med det nu. Og de kan nok hjælpe dig med, hvad man du kan gøre, hvis det sker igen.

Det kan jo også være andre ting, du kan blive presset til. Stoffer? Derfor er det vigtigt, at du allerede nu lærer ikke at give efter for gruppepres og står ved dine egne valg og meninger. Det er okay at sige nej og det giver også altid andre mere respekt for en, hvis man siger nej frem for at give efter for gruppepres – det er nemlig meget nemmere bare at gå med flokken end at gå imod – gå med sig selv og stå ved sine holdninger.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug