Brev
Faldt for gruppepres
Hej BørneTelefonen
Er lige kommet hjem fra en hygge fest hos en af mine venner.. vi var 3 drenge og 5 piger, da 1 af drengene sagde til mig at jeg skulle smage på en øl( ham vi holdt det hos havde bror lige holdt før fest og hans forældre var ikke hjemme) alle de andre sagde at de ikke ville sladre og at jeg var en svans( normalt smager jeg på alcohol derhjemme) jeg tog et lille sip og ikke mere…. og nu har jeg dårlig samvittighed.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Jeg tror, at der findes mange, der har været udsat for gruppepres og har givet efter, selvom det var over personens grænse. Det vigtigste er bare, at man lærer af det og finder ud af, at det ikke gjorde en mere glad at give efter for gruppepresset. Jeg tænker derfor, at du har prøvet at overgive dig og næste gang måske vil have styrken til at sige nej, hvis det er over din grænse.
Jeg forstår godt, at du tænker det ikke var okay (måske særligt grundet din alder), men jeg synes stadig, at det måske vil være en god idé at fortælle det til dine forældre. På den måde kan du få lettet din samvittighed og tale med dem om, hvad du måske kan gøre næste gang du står i samme situation. Selvom en tår af en øl måske ikke er det farligste, så har du det ikke godt med det nu. Og de kan nok hjælpe dig med, hvad man du kan gøre, hvis det sker igen.
Det kan jo også være andre ting, du kan blive presset til. Stoffer? Derfor er det vigtigt, at du allerede nu lærer ikke at give efter for gruppepres og står ved dine egne valg og meninger. Det er okay at sige nej og det giver også altid andre mere respekt for en, hvis man siger nej frem for at give efter for gruppepres – det er nemlig meget nemmere bare at gå med flokken end at gå imod – gå med sig selv og stå ved sine holdninger.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen