Er jeg unormal?

Kære Børnebrevkasse.

Idag på Sankt hans aften var jeg nede på stranden med min familie. Jeg gik dog ikke rundt sammen med min familie, men sammen med mine venner. Jeg følte mig rigtigt dårligt tilpas, da alle i min omgangskreds og fra min klasse drak alkohol. Selv drikker jeg ikke, og det holder jeg stærkt fast i. Jeg følte mig også lidt udenfor. Lidt efter gik jeg over til nogen piger fra min klasse, som jeg slet ikke kunne forestille mig drikke – men de stod også med en sommersby i hånden hver. Jeg fortalte min far at jeg ikke havde lyst til at være på  stranden mere, og vi tog derfor hjem.

Er det unormalt at jeg ikke drikker og går i 7. Klasse? Det føler jeg ihvertfald at det er… Ligenu har jeg det rigtigt dårligt over at jeg ikke passer ind… og jeg kan heller ikke lide at være sammen med mine venner når de drikker.  Håber i forstår mit problem!

Kærlig hilsen den ædru:-)

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære ædru pige

Tak for dit brev, hvor du beskriver dit eget og dine venners forhold til alkohol.

Jeg vil først og fremmest sige, at jeg synes, du er utrolig sej og moden, at du holder fast i din overbevisning om ikke at drikke alkohol. Det kan også være hårdt at holde fast i sine overbevisninger/beslutninger, som du selv så fint beskriver!

Som jeg forstår dit brev, handler det ikke om, hvorvidt dine venner vil være sammen med dig, når du ikke drikker og handler heller ikke om, at de presser dig? Hvis det er rigtigt forstået, har du i princippet rigtige gode muligheder for at være en del af fællesskabet, lige præcis på den måde, du har lyst til det. Jeg fornemmer på dig, at det måske føles noget overvældende, at de alle lige pludselig er begyndt at drikk?, Og du ikke bryder dig om at være sammen med dem, når de gør? Det er jo også helt uvant for dig.

For at besvare dit spørgsmål om, hvorvidt du er unormal eller ej: NEJ, du er overhovedet ikke unormal. Det er tidligt at begynde at drikke i 7. klasse, men det sker. Måske du kunne tænke, at det faktisk kan være, at flere af dine venner synes, at du er ret sej, idet du faktisk holder fast i, at du ikke vil drikke? Måske det kunne ende med, at der var andre, der fik en anden holdning omkring det at drikke, når nu du tør holde fast i ikke at gøre det? Mange gange gør man som ung det samme, som de andre gør. Enten uden at tænke videre over det, eller fordi de andre gør det, og man ikke vil stå alene. Du tør gå imod strømmen, og det kan jeg sagtens forstå er svært, men jeg er ret overbevist om, at du høster både dine venners respekt og ikke mindst din egen selv-respekt.

Jeg tænker, at du lige nu høster en masse erfaring omkring det at være tro mod sig selv og sine overbevisninger. Du vil mange gange i livet kunne stå i en lignende situation, hvor du skal gøre op med, hvorvidt du vil holde fast i din beslutning, eller det giver mening at ændre den.

Jeg tænker at din beslutning lyder til, at være lige som den skal være for dig.

Jeg håber, du kan bruge mine forslag og spørgsmål til noget. Du har også altid mulighed for at ringe på BørneTelefonen på 116 111, eller skrive til UngeChatten. Begge steder sidder der rådgivere klar til at tale med dig.

Gode sommerhilsner

BørneBrevkassen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug