Er det seksuelt overgreb?

Kære BørneTelefonen

For en måned siden var jeg til fest på en natklub, sammen med nogle veninder. Vi havde drukket ret meget, og jeg var virkelig fuld.

På et tidspunkt er der en mand, der kommer hen til mig, tager mig på røven, snaver mig osv. Jeg lod ham gøre det, fordi jeg følte mig “set”, og jeg vidste at jeg ville få opmærksomhed fra mine veninder dagen efter, når de så mig. Men inderst inde følte jeg, at det ikke var mig, der bestemte, at han gjorde det.

Efter lidt tid trak han mig med ud på et toilet, hvor han prøvede at åbne mine bukser, og have sex med mig, men jeg sagde nej. Men, så tog han fat i mit hoved og nærmest tvang mig til at give ham et blowjob.

Jeg havde det rigtigt dårligt og var tæt på at kaste på, men han blev ved med at holde fast på mit hoved, indtil han kom.

Jeg prøvede at fortælle mine veninder det, men de siger, at jeg jo bare kunne have lukket munden. Det er også derfor, at jeg er i tvivl om det var et overgreb, for jeg kunne jo bare have skreget, eller ladet være med at åbne munden?

Jeg følte mig bare så ulækker bagefter, og jeg kan stadig få det dårligt ved tanken. Men er det et overgreb? Er det ikke kun, når det er rigtigt sex..? Jeg er rigtig forvirret, og også ked af det.

Jeg håber I måske kan hjælpe…

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år!

Jeg kan godt forstå, at du er rigtig forvirret og ked af det over det, der er sket.

For at svare på dit sidste spørgsmål først: Det er et seksuelt overgreb - det kan man også kalde for voldtægt. Du sagde fra og viste med dit kropssprog, at du ikke ville noget med ham.  At give en et blowjob, er også sex, og når man bliver tvunget til det, som fx ved at blive holdt fast, er det et overgreb.

Du skriver, at du sagde nej til at give manden et blowjob. Det skal han respektere, og du har ikke gjort noget forkert i ikke at holde munden lukket eller ikke at skrige. Det er fuldstændig lige meget. Du har været i en situation, hvor du er blevet presset - tvunget mod din vilje til at gøre noget, du ikke ville, og det er ulovligt.

Jeg har brug for at sige til dig, at du heller ikke har lagt op til noget, fordi du lod ham snave med dig, og tage dig på røven. Selv om du er gået med til det, er det ikke ensbetydende med, at han har lov til at trække dig med ud på toilettet, og holde dit hoved fast mod din vilje. Man har ALTID ret til at stoppe, når man ikke vil være med længere, og det skal  respektere. Hvis man siger fra eller på andre måder viser, at man ikke vil, og han fortsætter, er det et overgreb - og det er ulovligt og strafbart for den der begår overgrebet.

Jeg synes, det er rigtig vigtigt, at du får anmeldt overgrebet til politiet. Selv om du måske ikke ved, hvad manden hedder, eller hvor de kan finde ham, kan det anmeldes. Jeg tænker, at det vil være meget rart for dig, at have en med, når du skal anmelde overgrebet til politiet. Hvis du ikke har lyst til at fortælle det til dine forældre, har du måske en sød lærer, som du kan fortælle det til, og som måske kan hjælpe dig med at anmelde overgrebet. Det kan også være, at en af dine veninder, kan tage med dig. Du kan jo vise dem mit svar til dig, så de ikke er i tvivl om, at du har været udsat for et overgreb. Det er også en mulighed at ringe til politiet, for at anmelde overgrebet. Så er der måske én, der sidde ved siden af dig imens.

Når man har været udsat for et seksuelt overgreb, som du har, så kan man efterfølgende få det dårligt, blive ked af det eller føle sig ulækker. Ens grænser er blevet overskredet, og det er det, man reagerer på. Det kan derfor være godt snakke med nogen om det, der er sket, så man kan få det bedre. Jeg tænker, at det vil være en god hjælp at læse mere på http://www.voldtaegt.dk/adresser/  Du kan finde adresser og telefonnummer, hvor du kan ringe ind og snakke om det, der er sket - der er ikke tvang om at anmelde det han gjorde mod dig, du har mulighed for at få støtte og rådgivning uanset din beslutning.

Hvis du har en sød lærer, kan du måske også snakke med ham/hende om det. Måske kan han/hun hjælpe dig med at få hjælp. Det kan også være, der er en sundhedsplejerske på din skole, som du kan snakke med. En anden mulighed er at ringe til din læge om bede om hjælp til at få nogle samtaler hos en professionel. Det kan fx være en psykolog. Du er selvfølgelig også meget velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen 116111, hvis du vil snakke med en sød rådgiver om, hvordan du har det.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.