Brev
Er det min egen skyld ? Burde jeg havde meldt det ?
hej bb
jeg er en pige på 19, på tidspunktet hvor tingen skete var jeg 18.
jeg var sammen med en som jeg troede var min kammerat.
han var sammen med denne pige. han spurgte om han måtte komme forbi kl 5 om morgenen og ryge en smøg, jeg sagde ja, men at han ikke skulle komme hvis han stadig var sammen med hende pigen. men det sagde han han ikke var. da han kom lagde han op til en masse, men jeg afviste, vi begyndte at drikke, og hans ven kom senere. Vi drak videre og han blev ved at ligge op til noget men jeg blev ved at afvise. det sidste jeg husker er at jeg skriver med min veninde om hun vil komme forbi og drikke med os. der var klokken 1 om eftermiddagen.
efterfølgende erindre jeg intet. først om aftenen ved 22-23 tiden får jeg min hukommelse tilbage. imellem tiden har jeg kørt bil ( uden kørekort ) stjålet i en butik, og haft sex med min ” ven “.
jeg snakkede med veninder osv om det, og de mente at han havde givet mig et stoffer man giver piger når man vil voldtage dem så de intet husker, men jeg havde også indtaget cocain den aften / dag. men jeg har aldrig haft problemer med min hukommelse hvis jeg har drukket / taget coke.
er det min skyld ? kan han havde givet mig noget ?
jeg fik atvide hvad jeg havde lavet to dage efter af min veninde.. han fyren benægtede, til at starte med. og han sagde at han altid kun havde været sød overfor mig. senere viste det sig at han stadig var sammen med hende pigen.
håber på svar. er fortvivlet
Pige, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 19 år.
Jeg kan godt forstå, at du synes det er ubehageligt at tænke tilbage på, og at du er fortvivlet over, at du ikke kan huske, hvad du har lavet.
Når du spørger, om det var din skyld, har jeg lyst til at dele mit svar op i 2 dele:
Når du har afvist din " vens" opfordringer til sex, er det ikke din skyld, at det alligevel skete. Han skal respektere din afvisning. Men når man beruser sig og tager coke, så doper man sin hjerne. Det bliver sværere at forstå og aflæse andres signaler og huske det, der er blevet sag og gjort. Din ven skal stadig respektere din afvisnsing og nej. Men chancen for, at han respekterer dig, er størst, hvis man ikke er beruset. En fremtidig overvejelse kan være, hvem man kan stole på, når man er beruset og holde sig til et selskab, du er helt tryg ved.
Hvis din "ven" har puttet noget i din drink, er det heller ikke din skyld. Ligegyldigt hvor påvirket du selv var, er det hans ansvar, hvis han har forsøgt at dope dig.
Men det er dit ansvar, hvor meget du drikker og doper dig. Og det er dit ansvar, hvad du gør, når du er påvirket. Så den del af oplevelsen er dit ansvar.
Det lyder ikke godt, det du har foretaget dig i din rus. At køre bil uden kørekort og i den tilstand, kan slå dig ihjel. Og at stjæle kan give dig en plettet straffeattest, som kan forhindre dig i at få det arbejde, du gerne vil have. Er rusen det værd?
Dit hukommelsestab kan godt skyldes alt det, du har indtaget i mange timer. Det behøver ikke skyldes, at din " ven" har dopet dig. Selv om du tidligere har kombineret meget alkohol med kokain, uden at der er sket noget ubehageligt for dig, kan din krop godt reagere anderledes lige pludselig Og du kan aldrig vide, hvornår du kan tåle det, og hvornår du ikke kan.
Så jeg vil foreslå, at du bruger din ubehagelige oplevelse til at tænke på, hvor meget du vil beruse dig selv fremover. Måske skulle du snakke med din veninde om det, og måske kunne I lave en aftale om, at I hjælper hinanden med at det ikke bliver så voldsomt en anden gang. Jeg håber, du vil overveje at få hjælp til at stoppe forbruget af coke. Det kan være hos https://uturn.kk.dk/ , hvis du bor i København. Ellers er der www.netstof.dk eller din kommune, der kan hjælpe og give rådgivning. Det håber jeg, du har mod på.
Mange gode tanker fra BørneTelefonen