Brev
En hashmisbruger
Jeg kender en der er hashmisbruger og har været det i 2 år. Derudover tager han amf og har gjordt det i 1 år. Er det noget man kan melde til politiet?
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du på 15
Tak for dit brev.
Ifølge lov om euforiserende stoffer er det ulovligt at bruge, eje, tage imod, købe, sælge, indføre, udlevere, overdrage og fremstille alle former for narkotika, også hash.
Hvis man bliver pågrebet af politiet med ganske små mængder narkotika på sig, får man en bøde. Større mængder kan give fængselsstraf.
Så ja, det kan anmeldes... Såfremt det kan påvises... Mon det er det svar, du søger..?
Du nævner ikke, hvem der er tale om, og hvorfor du evt. ønsker at anmelde det..? Hvis du skulle få lyst til at vende situationen yderligere (eller andet), så er du velkommen til at kontakte vores BørneTelefon på 116 111 eller at logge på UngeChatten. Det er anonymt og gratis!
Du er selvfølgelig også velkommen til at skrive igen.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Flere gode råd til unge Om alkohol
Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?
Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?
Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.