Brev
Efterskole og hash
Kære brevkassen.
Jeg har siden slutningen af mit efterskoleår haft det relativt dårligt. Mest psykisk. Jeg er meget ked af det og følsom tit, og er begyndt at ryge en del. Ikke at det gør en kæmpe forskel.
Udover alt dette røg jeg en utrolig stærk joint (hash-cig) for et par måneder siden sammen med 2 af mine venner, og fik et voldsomt badtrip. Det har gjort at jeg har været bange for diverse ting på det seneste. Det føles lidt som angst. En slags angst for de tanker der kommer op i mit hoved. Det kunne for eksempel være: At alt der findes egentlig ikke eksistere, eller at jeg jeg psykisk mister mig selv, altså at drive væk fra mig selv.
Det er alt sammen meget svært at forklare. Men jeg føler at jeg går og er lidt bange for tiden, og det er virkelig ubehageligt. Men jeg er klar over min eksistens og min tilstedeværelse.
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 17 år
Der er mange, som forsøger at dæmpe psykisk ubehag eller triste følelser med hash. Det kan virke som om, at det bedøver en, og fjerner smerten for en tid. Det er dog ikke en holdbar løsning, og man kan opleve at have det endnu værre, når rusen aftager. Måske du kan genkende det?
Faren ved at ryge hash – og tage andre stoffer er – at man kan få psykoser eller forværre psykiske problemstillinger. Måske er det det, du oplever, når du ryger og efterfølgende føler dig angst og kan have en oplevelse af, at du mister dig selv.
Når jeg læser dit brev, kommer jeg til at tænke på, hvad det giver dig at ryge hash? Gør det noget godt for dig, eller fjerner det dig fra dig selv og gør dig angst? Hvad skal du bruge hashen til, og hvordan ville det være, hvis du lod være med at ryge? Prøv at tænk lidt over mine spørgsmål. Du er selvfølgelig meget velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen og snakke med en rådgiver om dine tanker. Måske har du også mod på at snakke med din kontaktlærer eller dine forældre om, hvordan du går og har det?
Jeg tænker, at det også kunne være hjælpsomt for dig at kontakte Rusnavigatørerne på tlf. 45117636 eller via deres hjemmeside www.kabs.dk
Du kan også kontakte U-TURN på tlf. 82 56 23 00 eller på www.uturn.dk
Jeg tror, det ville være rigtig godt, hvis du fik hjælp til de psykiske problematikker på en anden måde end ved at ryge hash. Det kan fx være, at du har brug for nogle samtaler hos en terapeut eller psykolog. Det kan man få gennem sin læge. Men prøv at starte med at kontakte Rusnavigatørerne eller U-TURN. Begge steder har stor erfaring i at hjælpe og snakke med unge, der har et forbrug af hash.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen