Brev
Druk
Hej
jeg er en pige på snart 16 år.
Jeg er begyndt at tage til fester og drikke mig fuld. Jeg har været til et par fester nu og jeg nyder det.
Vil gerne nyde min ungdom fuldt ud, sammen med andre unge. Ved godt at man ikke nødvendigvis skal drikke, for at have det sjovt, men kan godt li det. Jeg finder altid nye og rigtig søde venner når jeg er til fester osv., så vil nødig undvære det.
Har bare lige det problem, at mine forældre ikke ved det. Jeg er den yngste på en søskendeflok på 4 og er det lille englebarn. Er virkelig bange for at sige det… Ved ikke hvordan man fortæller sådan noget til sine forældre. De er nemlig ikke så glade for det.
Alle mine søskende drikker, så kan ikke se hvorfor jeg ikke skulle måtte, men alligevel er jeg bange for at de siger nej. Er bange for at de vil forbyde mig det… Jeg har altid en at sove hos og mine veninder og jeg passer altid på hinanden.
Hvordan skal jeg fortælle det? Skal jeg sige, at jeg drikker eller skal jeg vente til, at der er en fest, hvor jeg så kan spørge om jeg må tage med? Så de kan vende sig til det. Har altid haft svært ved at fortælle mine forældre ting, selvom jeg ved at de elsker mig højt.
Hilsen pigen der gerne vil feste
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på snart 16 år!
Jeg kan forstå på dit brev, at du ikke har det helt godt med at lyve for dine forældre. Jeg kommer til at tænke, at du er en dejlig samvittighedsfuld datter, der ikke vil gøre sine forældre kede af det eller bekymrede. Dét kan dine forældre formentlig også se. Og jeg tror derfor, at du har et rigtig godt udgangspunkt for en god sna med dem.
Lige nu har du dog et dilemma. Du ønsker dig at drikke alkohol til fester, og dine forældre er måske ikke er helt klar til at sige ok til det.
Du tænker selv på, at det nok er smart at få talt med dem om det. Det er jeg enig i. Det vil være rigtig dumt, hvis dine forældre selv opdager, at du drikker og går til fester. Måske ville de miste noget af tilliden til dig? Jeg foreslår derfor, at du taler med dine forældre før næste fest. Og jeg foreslår, at du taler med dem, før du når at lyve rigtigt mange gange.
Du skal måske se nærmere på din feststil, inden du taler med dem. Er der noget, du helt sikkert véd, gør dine forældre enormt bekymrede og som kan få dem til at forbyde, at du går til fest? Er der måske noget, du kan justere på, så de ikke behøver blive bekymrede? Det kan være smart at have tænkt på forhånd. Fx i forhold til hvor meget du drikker? Jeg ved, at mange andre familier aftaler, hvor meget alkohol, den unge må drikke. Måske kunne det være en ide for jer også at lave sådan en aftale?
Du har altid har været den mindste i familien. Dine forældre har derfor nok lidt svært ved at vænne sig til, at du nu er ved at være voksen? Det bliver du nødt til at hjælpe dem lidt med at forstå ved at tage initiativ til snakken om fester og alkohol – også selvom det selvfølgelig kan være lidt uvant for dig.
Gad vide, om du kunne få nogle gode idéer eller nogle råd til, hvordan du kan håndtere snakken med dine forældre ved at tale med dine søskende? Dét kan du overveje, lige som du kan overveje at fortælle dine forældre, at du har skrevet til os og vise dem svaret. Så er I ligesom i gang med snakken.
Jeg håber, du kan bruge mine idéer til noget. Det er muligt, du får nogle helt andre idéer, som dur bedre for dig. Det er rigtigt fint. Du er også velkommen til at ringe til os på Børnetelefonen. Der sidder voksne, der er parate til at tale videre med dig om dine overvejelser.
Jeg ønsker dig held og lykke!
Mange hilsner fra BørneTelefonen