Brev
drikkeri og stoffer
hej
jeg er en dreng på 12 snart 13, jeg har røget i 2 år nu og røget hash mange gange sammen med en af mine venner. nogle af de andre fra min gamle klasse var bange for mig fordi jeg var lidt voldlig, men er blevet venner med de fleste. jeg drikker mig også i hegnet inden jeg tager til fester.
HJÆLP mig er i nød
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12 snart 13 år.
Tak for dit brev, hvor du skriver, at du ryger, har røget hash og drikker dig i hegnet, inden du tager til fester... Du skriver, at du gerne vil have hjælp, at du er i nød, og jeg tænker, at du gerne vil have hjælp til at ryge og drikke mindre eller måske helt stoppe?
Det første jeg tænker er, at det er dejligt, at du beder om hjælp... det næste jeg tænker er, at du sikkert beder om hjælp, fordi du kan mærke, at det ikke er sundt for dig at ryge og drikke så meget... og det er helt rigtigt. Både alkohol og hash kan være stærkt vanedannende, og det kan derfor være farligt, at indtage begge dele i for store mængder.
Både hash og alkohol kan for nogle virke som en flugt, når man har en det svært, da både hash og alkohol virker beroligende. Måske er der andre ting i dit liv, der er svært?
Du skriver ikke så meget om din familie eller dine venner udover, at det er en af dine venner, du ryger hash med... så det er svært for mig ud fra brevet at se, om du måske vil kunne tale med dine forældre om dine problemer, eller om du måske tænker, at det er svært at stoppe med at ryge hash, fordi det er er det, du gør med den ene ven?
I hvert fald tænker jeg, at det er rigtig vigtigt, at du finder frem til en, du kan betro dig til, og som du tror vil kunne hjælpe dig. Det kan være en voksen i din familie, på skolen eller i din fritid, men det kan måske også være en rigtig god ven, som måske ikke drikker og ryger så meget, som kan støtte dig og hjælpe dig med at finde frem til udveje og måske støtte dig i samtalen med en voksen?
Det kan være rigtig svært at få det sagt, og derfor kan det måske være en god ide for dig i stedet at vise dit brev og måske mit svar, så du ikke behøver at sige så meget?
Endelig er det altid en mulighed at kontakte BørneTelefonen eller logge på UngeChatten... hvis du gerne vil vende dine tanker lidt mere et sted, hvor du kan være helt anonym?
Jeg håber, du finder en vej ud og finder hjælp.
Med venlig hilsen
BørneBrevkassen
Flere gode råd til unge Om alkohol
Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?
Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?
Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.