Brev
Drikker for meget alkohol og tager for meget stoffer
Kære bb.
Jeg er en pige på 12 år gammel
alle mine venner ryger osv . Men jeg “gjorde!” Ik,
en dag i en fest de inveteréde mig  drak jeg kun en slurk alkhol
jeg tænkende det ville være okay hvis det bare er en dråbe… Men så blev jeg afhængig….?
Så gjorde jeg ting der ikke var iorden! Fx. Ha’ sex med dumme klamme folk og tage stoffer….
Jeg har gjordet en store fejl og mine forældre prøvede at ringe men jeg lagde på…
Det er ikke iorden det der
hvad skal jeg gør
jeg tør ikke at fortælle dem det…??
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Jeg er glad for, at du har fundet modet til at skrive til os på BørneTelefonen, og jeg vil give dig nogle råd.
Jeg tænker, at du gerne vil have noget hjælp, fordi du kan mærke, at det ikke er sundt eller godt for dig at drikke så meget... og det er helt rigtigt. Alkohol kan være stærkt, og det kan være farligt, netop fordi man kan blive afhængig. Når man drikker sig fuld kan det virke som en flugt, fordi alkohol virker beroligende. Måske er der andre ting i dit liv, der er svære, som gør at du drikker alkohol? Eller er det for at være en del af et fællesskab?
Du skriver også, at du kommer til at gøre ting, som du bagefter fortryder, som at have sex og tage stoffer. Jeg bliver rigtig bekymret for dig, da du er meget ung og fordi det er super vigtigt, at du føler dig godt tilpas med det, når du vælger at have sex med nogen. I din alder kan det være rigtig svært at fornemme, hvornår man skal sige fra. Drikker man alkohol og tager stoffer, er det endnu sværere at sige fra - måske er det også det du mærker?
Når jeg læser dit brev, tænker jeg at du har fået overskredet dine egne grænser, ved at have samleje allerede som 12 årig. Du skriver selv, at du har gjort ting som ikke er i orden og at du ikke tør at fortælle det til dine forældre. Det kan jeg godt forstå, at du synes er rigtig svært. Men det er virkelig vigtigt, at du finder frem til en, du kan snakke med. En, som du tror kan hjælpe dig. Det kan være en voksen i din familie, på skolen eller i din fritid, men det kan måske også være en rigtig god ven, som måske ikke drikker og ryger så meget?
Måske vil det være en idé at vove at skrive et brev eller sms til en af dine forældre, hvor du fortæller om problemet, at du har brug for hjælp og ikke at få skæld ud. Vil det være en måde at få hjælp fra dine forældre?
Du kan også altid ringe til BørneTelefonen på 116111, vi er klar til at lytte og hjælpe dig.
Mange kram fra
BørneTelefonen