Død eller død?

Hej,

jeg er en pige på 15 år og jeg har ikke kun et men faktisk flere misbrug. Jeg er afhængig af MDMA, Hash og Xannax og når jeg kan tager jeg også andre ting.

Jeg har været i det siden jeg var 12 og har rigtig svært ved at komme ud af det igen. Jeg vil rigtig gerne stoppe, men hvergang jeg prøver så får jeg ærligttalt bare lyst til at stikke en kniv i maven.

Jeg føler mig overhovedet ikke tryg når jeg er ædru, jeg føler mig uset, uelsket, føler mig seriøst ubetydelig. Jeg bliver helt tom når jeg er ædru, jeg tænker ikke, har det dårligt, føler hverken glæde, surhed eller sorg, men er alligevel deprimeret hele tiden.

Altså jeg har sådan der perioder hvor jeg har det virkelig slemt, i de perioder vil jeg helst være for mig selv, snakker ikke rigtig med folk, jeg overtænker alt, får virkelig lavt selvværd og selvtillid, er selvmordstruet og selvskadende. Jeg bestemmer ikke rigtig hvornår de perioder kommer, de kommer bare når de ligesom har lyst.

Mens jeg var i den periode på et tidspunkt, prøvede jeg så at tage MDMA for første gang. Det var sådan der virkelig en dejlig følelse jeg fik i kroppen, jeg blev så glad, og det var voldsomt, intet kunne ødelægge min glæde.

Da jeg så blev normal igen nogle dage efter, havde jeg det virkelig dårligt, altså min dårlige periode, bare gange med 100, så jeg havde det rigtig rigtig slemt, så jeg følte jeg blev nød til at tage mere, sådan så jeg ikke havde det så dårligt som jeg havde det der.

Det gjorde så automatisk at jeg bare generelt altid følte at jeg følte jeg var i min dårlige periode hver gang efter jeg havde taget MDMA, og var blevet normal igen.

MDMA giver også en mindre lyst til at spise, man har ingen appetit og man får det dårligt når man spiser, jeg har altid haft det svært med min krop, og følt at jeg var alt alt for tyk, og da jeg fandt ud af at man ikke spiste på MDMA, så jeg det bare som endu en grund til at tage det.

Så der min hash rygning. Jeg har nærmest altid stresset rundt, også da jeg var mindre, jeg stressede over min mor, over min far, min familie, skole og over mig selv. Jeg havde det i hvertfald ikke så godt, min mor var alkoholiker, min far var røget i fængsel igen, jeg blev mobbet i skolen og så var der bare en masse små problemer også.

Jeg begyndte så at ryge dengang jeg var 12 år, det afstressede mig, og set begyndte at blive en vane og så til sidst blev det bare ubehageligt at være “ikke-skæv”.

Jeg har haft det så dårligt med mig selv, og alt andet at jeg så startede på xans. Xans gør jo at man ikke kan huske noget dagen efter alt er legit sort når man prøver at huske tilbage, mens man er på det er man fuldstændig ligeglad med alt, og så sover man fantastisk.

Jeg behøvede ikke at huske dårlige minder jeg kunne havde fået, for jeg ville ikke kunne huske det. Jeg var ligeglad med hvad folk tænkte om mig, og kunne bare slappe af uden at overtænke alting alt for meget.

Så jeg tør ikke rigtigt at stoppe, men det er virkelig noget jeg vil, men det også svært at få mig selv til at stoppe. Hvis jeg bliver ved, så dør jeg nok af en od eller noget. Hvis jeg stopper, dræber mine egne tanker mig.

Så Hvad skal jeg gøre?

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15

Det første, jeg kommer til at tænke på, når jeg læser dit brev, er, at du er en super-sej pige, der har kæmpet mod rigtig mange forskellige ting i dit liv. Du har lært dig selv rigtig godt at kende, og er rigtig god til at sætte ord på både dine følelser og tanker. Du ved rigtig meget om, hvorfor du begyndte at misbruge de forskellige ting.

Og samtidig ved du også, at det bedste ville være en hverdag uden misbrug. For ligesom stofferne kan lægge en ”dæmper” på nogle af de dårlige minder, dæmper de desværre også de mere positive oplevelser. Selvom det kan virke uoverskueligt for dig, har du et rigtig stort ønske om at komme ud af dit misbrug. Jeg tror på, at det kan lykkes dig at komme ud af dit misbrug, uden at de negative minder og tanker kommer til at fylde for meget. Og jeg vil rigtig gerne give dig nogle idéer, du kan overveje. Mit svar bliver desværre lidt langt, da der er mange ting, jeg gerne vil fortælle til dig. Derfor foreslår jeg, at du udskriver og gemmer både dit brev og mit svar, så du kan læse det igen en gang imellem. Så er jeg nemlig overbevist om, at du vil kunne se, at det går fremad, og at du stille og roligt får det bedre.

I dit brev er det tydeligt, at der har været mange ting i din barndom, som ikke har været, som de burde have været. Du har haft mange svære tanker og følelser at kæmpe med samtidig. Og selvom det både kan være hårdt og virke uretfærdigt, kan der desværre ikke ændres på fortiden. Din barndom vil altid være din barndom og være en del af din historie. Selvfølgelig kan alle blive mærkede af deres opvækst. Men på trods af en hård barndom kan fremtiden sagtens se lys ud. Det kan din fremtid også. Faktisk er du allerede godt på vej. Du har skrevet brevet herind. Du har sat ord på. Det er et rigtig vigtigt og modigt første skridt.

Andre børn og unge, jeg har talt med, har fortalt mig, at det har været vigtigt for dem at finde nogle voksne at snakke med. Nogle voksne, de havde tillid til. Og som havde tid til at lytte. Er der allerede nogen omkring dig, du bruger til at snakke med? Eller er der nogen, du kunne overveje, at du gerne ville snakke med? Måske en sød lærer eller pædagog? Måske nogen fra familien? Hvis du ikke lige føler, at der er nogen omkring dig, du har lyst til at åbne dig op overfor, kunne sundhedsplejersken på skolen måske være en mulighed? Han eller hun er nemlig vant til at snakke med børn og unge om alle de ting, der kan være svære at snakke med andre om. Jeg tror, det vil være rigtig godt for dig at finde en voksen, du kunne snakke med om nogle af de minder, dit misbrug har dæmpet. Det vil gøre, at du nemmere kan håndtere de tanker og følelser, der kan dukke op, når du stille og roligt kommer ud af dit misbrug. Samtidig kan det at snakke med nogen give dig bedre selvværd og selvtillid. Og det kan mindske selvmordstanker.

Kender du til LMS (Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade)? De er rigtig gode til at informere og hjælpe børn og unge til en hverdag uden selvskade. Og de er gode til at hjælpe med at få det bedre med sin egen krop. Måske kunne du overveje at kontakte deres gratis og anonyme rådgivning? Den kan du læse mere om på https://hjaelp.lmsos.dk/.

Du skriver i brevet om flere forskellige former for misbrug, som du har et stort ønske at komme ud af. Din store viljestyrke, du har vist ved at skrive dit brev, viser mig, at det vil lykkes dig at komme ud af dit misbrug. Jeg er også overbevist om, at det kan lykkes for dig at have det godt med dig selv, når du er ædru og at du vil opdage, at du stadig er mindst ligeså meget elsket. For ligesom alle andre, indeholder du nemlig også en masse gode sider.

Jeg kan desværre ikke rådgive om, i hvilken rækkefølge, det er bedst at komme ud af dit misbrug. Og da jeg ikke ved, hvor meget du ca. tager af Xans, ved jeg heller ikke, om det måske er noget, du langsomt skal trappes ud af. Men heldigvis er der nogen, der ved en masse om det. På www.netstof.dk kan du få information og rådgivning om alkohol, hash og andre stoffer. Du kan skrive til brevkassen og debattere med andre unge gratis og anonymt. Har du brug for at snakke med nogen ansigt-til-ansigt, så brug hjemmesidens Danmarkskort til at finde et tilbud i nærheden af dig. Netstof har også et stort leksikon, hvor du kan læse om de forskellige stoffer og deres effekter og bivirkninger.

Jeg håber, du har fået nogle idéer, du har kunnet bruge – og at du måske har fået lyst til at afprøve en eller flere af dem. Jeg ønsker dig alt det bedste fremover – og jeg både tror og håber, det vil lykkes dig at få en hverdag uden misbrug, hvor du samtidig trives. Hvis du har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug