Brev
Hash og vape
Hej
Jeg er en pige på 13 år og jeg vaper og ryger hash.
Jeg har tidligere mistet en veninde fordi hun syntes at jeg gjorde det for meget.
Jeg føler ikke selv at det er et problem at jeg ryger hash og vaper men det gør andre tydeligvis.
Min mor har fundet ud af at jeg vaper og har et kæmpe problem med det og er sur på mig hvilket jeg godt kan forstå.
En af mine tætte veninder har også sagt det til min mor og virkelig været led.
Ved ikke om jeg burde stoppe?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.
Kære dig,
Tak for dit brev til BørneTelefonen! Det er super sejt at du skriver! Jeg kan godt forstå, at du bliver i tvivl om du skal stoppe, når du har mistet en veninde og din mor heller ikke bryder sig om det. Kan godt forstå du ikke synes det er rart din mor bliver sur på dig, og at du er ked af, at du har mistet en veninde! Jeg vil prøve at hjælpe dig, så godt jeg kan!
Hvad gør hash og vape ved kroppen?
Du ved det måske allerede, men det er aldrig sundt for mennesker at ryge hash eller vape. Vores krop kan ikke lide når vi ryger hash eller vape og derfor er det heller ikke sundt for kroppen. Nogle gange kan man også mærke det på sine følelser, hvis man er påvirket af hash eller vape. Mon du også har oplevet det? Jeg kommer også til at tænke på, om det måske er derfor din veninde og din mor synes du skal stoppe? Fordi de holder meget af dig og bliver bekymret for dig.
Ingen mennesker skal tage stoffer, fordi det er usundt for alle. Men især når du er 13 år, så er din hjerne er stadig i fuld gang med at udvikle sig. Det kan den ikke lige så godt, når den er påvirket af stoffer. Derfor er det meget vigtigt, at du kommer ud af det.
Venner
Nogle gange når man er sammen med gode venner, som ryger hash og vape, kan man føle, at man også selv skal gøre det, for at passe ind. Måske du har prøvet at have det sådan også? Det kan nogle gange være en god ide, at prøve at være sammen med nogle venner som ikke ryger hash eller vape, for at mærke forskellen på hvordan man har det med det. Hvis du har en god veninde som ikke ryger, kan du måske også fortælle hvordan du har det?
Jeg ved fra andre som har skrevet til BørneTelefonen, at det kan føles svært pludselig gøre noget andet, når først man har vænnet sig til én ting i vennegruppen. Måske du selv har prøvet det? Du kan måske prøve at snakke med de venner du har som også ryger, hvad de synes om det? Det kan være at andre har det på samme måde som dig.
Det er også en god ide at snakke med en voksen man er tryg ved om det her slags. Måske du har en god lærer, eller en pædagog på dine skole? Det kan også være sundhedsplejersken på din skole. Du kan prøve at fortælle hvordan du har det, og så kan de hjælpe dig med hvad du skal gøre. Her kan du få nogle tips til at sige noget svært til en voksen.
Hjælp
Jeg har et link her hvor du kan læse mere om hvad stoffer gør ved kroppen og tips til at stoppe med det. Jeg har også et link til en side, hvor du kan finde en rådgiver tæt på hvor du bor!
Det er faktisk også muligt at få et gratis behandlingstilbud i den kommune du bor i. Fordi du er under 18 år, har du faktisk ret til den behandling og kan kræve den. Du kan finde din kommunes rådgivning, ved at søge kommunens navn på google og skrive ”anonym rådgivning for unge” bagefter. Hvis du synes det er lidt svært, kan du altid ringe til BørneTelefonen på 116111 og få vejledning!
Du har også mulighed for at få en bisidder med fra BørneTelefonen. En bisidder er en person, som kan tage med dig og hjælpe dig, hvis du vil snakke med din kommune. Du kan læse mere om at have en bisidder her.
Jeg håber rigtig meget at du kan bruge mit svar! Det kan nogle gange føles som om at uoverskueligt at komme ud af, men jeg håber du vil bruge dit mod og din styrke til at snakke med en voksen eller kommunen om det her.
De bedste hilsner BørneTelefonen