Brev
“Date rape drug”?
Hej.
Jeg er en pige på 15 år. For nogle dage siden oplevede jeg noget, som har fyldt meget i mine tanker.
Jeg var til fest sammen med en veninde og mødte en fyr. Jeg syntes, at han var sød og attraktiv.
Vi havde det sjovt osv., – en fest som alle andre fester.
Det sidste jeg husker fra festen er, at jeg talte alene med fyren ude i køkkenet. På dette tidspunkt havde jeg kun drukket et sted omkring 3 genstande, og følte mig ikke særligt fuld.
Det næste jeg husker er, at jeg vågner i en fremmeds seng. Fyren fra aftenen før lå ved siden af mig, og vi var begge nøgne.
Jeg har absolut INGEN erindring om hvordan jeg var endt dér i hans seng.
Jeg tog mit tøj på, og gik ud af huset. Jeg havde ondt i underlivet og havde bare lyst til at græde, for jeg forstod ingenting.
Da jeg kom hjem, kunne jeg se, at jeg havde blåmærker på armene og benene og sugemærker på halsen. Det gik hurtigt op for mig at jeg havde haft sex med fyren.
Jeg har endnu ikke turde kontakte ham, selvom jeg måske burde. Er bare så skrækslagen for at konfrontere ham og spørge ind til, hvad der var sket.
Jeg har det så forfærdeligt. Føler mig klam, beskidt, ulykkelig og forvirret – kan slet ikke være i mig selv!
Kan han have givet mig et stof? Er det mon en mulighed? I så fald, hvad kan jeg gøre? Var det min egen skyld?
Jeg er bestemt ikke komfortabel med at dele oplevelsen med andre – er skræk for, at de vil se anderledes på mig, eller i værste fald, henkaste det.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig
Jeg er ked af at læse, hvad du har oplevet og det er ikke noget, man kan gå med alene. Derfor tænker jeg, at du er nødt til at få talt om oplevelsen, også selvom det skræmmer dig. Men jeg tror også, at du vil opleve det som en enorm lettelse.
Du skriver, at du var til festen med din veninde, så mon hun ved, hvad der er sket?
Hvis ikke, så tænker jeg, at det måske kunne være en god ide at fortælle hende, hvordan du har det? At du faktisk slet ikke kan huske, hvad der er sket. Så er du i hvert fald ikke helt alene med oplevelsen. Kunne det være en mulighed?
Din veninde kan måske hjælpe dig med at tage kontakt til fyren, så du kan høre, hvad der er sket?
Du kan fx skrive til ham, at du har brug for at tale med ham, fordi du ærlig talt ikke husker noget fra aftenen.
Han skal vide, at du godt ved, at det, der er sket, ikke er ok. Han har et ansvar!
At have sex med et menneske, der er så beruset eller langt væk, at hun ikke kan sige ja eller nej, er et overgreb. Det kan faktisk meldes til politiet.
Selvom jeg ved, at tankerne om stoffer fylder meget, så kan jeg desværre ikke sige, om det er det, der er sket. Men det lyder i hvert fald til, at der er et eller andet, der har slået dig ud – noget, du ikke selv har haft styr på.
Jeg tænker, at du skal lytte til dig selv, og det som du fornemmer er sket.
De følelser som fylder hos dig har du brug for at snakke med nogen om, jeg tænker at det ville være rigtigt godt, at du ringer til www.voldtægt.dk og får en snak med dem.
De ved det er svært at tale om, så jeg håber, du vil føle dig mere tryg ved det. Det er professionelle som arbejder med mennesker der har været udsat for overgreb, også drug rapes.
De kender symptomerne og reaktionerne på drug rapes eller i det hele taget voldtægt. På hjemmesiden kan du finde et nummer at ringe til anonymt og du kan finde et center der er tættest på dig.
På din skole er der måske en sundhedsplejerske? Kunne det være en ide at tale med hende? Du kan jo evt. tage din veninde med? Det er altid rart at tale med en professionel, når man oplever noget så ubehageligt. Det synes jeg, du skal overveje.
Fordi, det er IKKE din skyld. Det som der er sket, lyder rigtig voldsomt og som noget, du ikke har haft mulighed for at sige ordentligt nej eller ja til. Sådan en oplevelse skal man have hjælp til at håndtere.
Hvis du har mod på det, synes jeg derfor også, du skal fortælle det til dine forældre. Sådan en grim oplevelse, kan man godt være påvirket af i et stykke tid. Derfor tænker jeg, om det kunne være rart for dig, at der var nogle derhjemme, der var opmærksomme på dig og kunne hjælpe dig.
Du skal vide, at du altid kan kontakte BørneTelefonen igen på 116111, hvis du har brug for det.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen