Brev
Dårlig samvittihed
Hej bb,
Jeg har virkelig virkelig dårlig samvittighed over at have taget snus.
Jeg vil virkelig gerne fortælle mine forældre det, men jeg er bange for at de vil skrive eller ringe rundt til alle forældrene i min klasse og det vil være så utroligt ydmygende.
Jeg ved godt at det var forkert gjort og jeg kunne aldrig finde på at gøre det igen. Men hvordan skal jeg konfrontere dem, hvis jeg altså skal konfrontere dem.
Jeg er bare så bange for deres reaktion fordi jeg ved at jeg har skuffet dem for groft nu. Jeg har brudt deres tillid før, og det her vil være det der virkelig går over stregen.
Det skal lige siges at jeg smed snusposen ud rigtig hurtigt efter, at jeg tog den i munden så den ikke nåede at “skade” mig, fordi jeg indså at det var for dumt.
Min søster ved det, men hun har sagt at hun ikke vil sige det, dog vil jeg rigtig gerne sige det, da det altid bliver afsløret på et eller andet tidspunkt.
Min familie er rigtig god til at snakke om tingene, problemet er at jeg skuffer dem hver gang vi tager en snak om de ting jeg gør.
Jeg har aldrig drukket alkohol, røget eller taget stoffer, snus var dog en undtagelse og jeg har det som om min dårlige samvittighed æder mig op inde fra.
Vil i ikke nok hjælpe mig? jeg er så i tvivl
mange tak, hilsen mig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for at skrive til os med din tvivl. Jeg kan sagtens forstå, at du er i tvivl om hvad du skal gøre, om du skal sige det til dine forældre eller ej, for det er lidt af et dilemma du står i. Du prøver at leve efter ”reglerne”, du har gode sunde værdier og du prøver at efterleve dem så godt du kan - samtidig er du også i en alder, hvor man kan blive fristet/føle sig presset til at gøre eller prøve noget man synes er lidt spændende, men ikke rigtig synes om. Det er ikke helt nemt, men du gør dit bedste og det kan være grundlaget for din beslutning.
Det er slet ikke rimeligt at du skal have dårlig samvittighed. Du  har smagt på noget snus, og du smed det væk hurtigt igen fordi du vidste, det ikke er godt for dig. Det er super stærkt, du skal tværtimod være glad og stolt over, at du har så meget styrke, at du kan det. Det kræver meget styrke at sige nej, og det gjorde du!
En meget vigtig del af vores opvækst handler om at udforske og udfordre livet. Det er helt naturligt i teenageårene, Det er den periode i livet hvor vi udvikler os allermest. Det er naturligt, at vi søger at danne vores egne erfaringer. Dette skriver jeg til dig, for når jeg læser dit brev, får jeg følelsen af at du straffer dig selv for det, der er sket, og at du dømmer dig selv rigtig hårdt over, at du ikke har fulgt din egen indre mavefornemmelse over, hvad du kan være med til og hvad du ikke vil være med til, er det rigtigt forstået?
Det lyder som om dine forældre er rigtig søde og gode til at snakke med, og det er jeg glad for at høre, måske vil et familiemøde var en god ide. Jeg tænker, at du er midt i din teenager tid, hvor mange oplever (både teenageren og forældrene) at teenageren ændrer sig. Det er helt naturligt. Det kan skyldes, at man føler sig moden nok til at træffe sine egne beslutninger i nogle situationer. Forældrene derimod betragter måske stadig den unge som et barn, der skal rådes og vejledes i alt.
Og når man er 13 er man stadig et barn, ja, men er jo snart mere ung end barn og hvad dermed følger af udfordringer og lærdom. Af den grund, har familien brug for at snakke ekstra meget sammen, ofte, så man hele tiden kan ændre og støtte hinanden.
Måske kan du fortælle dine forældre, at du prøver så godt du kan, med at lade være med at gøre ting som ikke er gode for dig, men at du desværre nok kommer til at fejle engang imellem, ikke med vilje, men det er en del af livet. Måske kan du sige til dem, at du ønsker at I har jeres tætte og fortrolige forhold, som I har lige nu, men du kan mærke at deres skuffelse holder dig fra at fortælle dem om de ting, du kommer til at gøre. Måske kan du bede dine forældre om at hjælpe dig, på en positiv måde, med at støtte dig og give dig styrke, når og hvis du kommer til at gøre noget du fortryder - hvad tænker du om det? Måske har dine forældre også gjort ting, de fortryder - de har de fleste af os?!
Hvis du beslutter dig for at sige det til dine forældre, så kan du bede dem om, at det bliver mellem jer - i jeres fortrolighed som familie. Du kan fx sige, at du gerne vil fortælle dem noget, men at de skal love, at de ikke siger det videre i skolen. Mon ikke de vil respektere det, når der ikke er nogen, som er kommet til skade eller i fare?
Lige nu står du med en oplevelse som du fortryder. Denne oplevelse kan selvfølgelig ikke gøres om, men du kan beslutte dig for, hvor meget denne oplevelse skal have lov til at fylde fremover. Desværre kommer vi ikke uden om at vi, fra tid til anden, får lavet nogle dårlige valg engang imellem, også nogle virkelig virkelig dårlige valg. Jeg vil gerne gøre klart for dig, at det ikke er fortiden der bestemmer hvem du er, det er de valg du tager i fremtiden der bestemmer hvem du er. Du er en person der har stor værdi.
Ud fra dit brev kan jeg læse at du er en sej og klog pige med fine gode værdier, værdier som mange andre unge mennesker vil sætte stor pris på. Jeg er sikker på at du vil være en rigtig god ven og veninde. Du har mulighed for at lave mange gode valg i dit liv.
Jeg håber du kunne bruge mine ideer til at komme videre, men du er også meget velkommen til at ringe eller sms'e til BørneTelefonen 116111, hvis du har brug for at snakke med en rådgiver om mit forslag, kan du også logge på Chatten.
De kærligste hilsner
BørneTelefonen