Brev
Dårlig samvittighed, over jeg drak
Jeg er en pige på 14 år(bliver snart 15 år) går i 9, og jeg drikker nogen gange til fester uden jeg må for mine forældre,
jeg drikker ikke meget 1-3 genstande, men jeg få bare så dårlig samvittighed over jeg gør det efter, men føler også bare jeg er ung og at mine forældre godt kunne giver lov til bare og få 1 genstand.
Så mit problem er bare jeg virkelig ikke ved hvad jeg skal gøre?!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på snart 15 år.
Når jeg læser dit brev, får jeg fornemmelsen af, at du er en fornuftig ung pige, der er god til at passe på dig selv. Men at du ligesom alle andre unge, har behov for at få større frihed og få lov til mere og mere, som du bliver ældre.
Derfor forstår jeg godt, at du får dårlig samvittighed, når du har drukket 1-3 genstande, når du ved, at dine forældre ikke er enige.
Nogle forældre kan have svært ved at vænne sig til tanken om, at deres børn bliver større og mere selvstændige. De fleste forældre er optaget af at passe på deres børn og beskytte dem. Jeg fornemmer, at dine forældre passer på dig, og vil dig det godt.
En del forældre ser og hører om ting, der en sjælden gang sker til fester med alkohol og i byen – og bliver bange for, at noget sådan skal ske for deres børn. Jeg kan forestille mig, det måske er det, dine forældre tænker over?
Jeg tror på, at løsningen er at tale med dine forældre. I dit brev har du været god til at sætte ord på, hvordan du oplever det. Så måske kunne du skrive et brev til dine forældre?
Måske kunne du starte med at skrive, at du er glad for at mærke, at du betyder noget for dine forældre, og at de gerne vil passe på dig?
Du kunne også skrive, at du er blevet nysgerrig på alkohol – ligesom dine venner. At det er vigtigt for dig, at dine forældre – nogle gange – lader dig drikke en genstand – uden at du skal have dårlig samvittighed? Og måske kunne du skrive, at du med tiden godt kunne tænke dig at drikke 1 – 3 genstande, når de kan se, hvor fornuftig du er.
Du kan måske slutte brevet af med, at du gerne vil snakke med dem om, hvordan du kan få lidt mere frihed. For hvordan skal du ellers kunne lære noget om livet? I kan jo evt. aftale, at du hvis du bliver usikker på noget, eller får det skidt – så er de de første, du ringer til? Det kan nogen gange også være en idé, at aftale at tage afsted med en veninde, som dine forældre kender godt. Og hvor de måske endda også kender hendes forældre. På den måde føler de måske, at de har en smule mere kontrol over situationen.
Et brev kan have mange fordele. Ved at skrive et brev, viser du, at det her er noget, der er rigtig vigtigt for dig. Du undgår et skænderi med dine forældre. Du kan få sagt det, du gerne vil sige uden at blive afbrudt.
Og sidst – men ikke mindst: Dine forældre får chancen for at snakke sammen om, hvordan de bedst kan reagere på brevet. Og måske finder de endda ud af sammen, at de godt kan imødekomme nogle af dine ønsker?
Jeg håber, det er lykkes for mig at give dig nogle idéer, du har fået lyst til at overveje.
Jeg håber på, at det vil lykkes for dig og dine forældre at finde frem til nogle gode løsninger, hvor du trives og dine forældre stadig føler sig trygge på dine vegne.
Jeg ønsker dig alt det bedste fremover. Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive, chatte eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen