Brev
Bliver kaldt alkoholiker og har hash problemmer..
Hej brev kasse-
jeg er en pige på 15 som bliver kaldt dranker ( alkoholiker)
det så slemt at mine veninders mor kalder mig det, det sygt nok joe.
det startede med at det kun var en gang om måneden og så lidt oftere og så endte det med at jeg var så glad og følte mig virkelig fri når jeg havde drukket, fordi normalt holder jeg inde med alt hvis jeg er trist, og så når det alkohol kommer frem så får jeg små jule lys i mine øjne!
og så kom sommerferien og der var jeg kun 14, og jeg drak HVER DAG! hvis folk skrev ” er du frisk på druk” kunne jeg ikek sige nej fordi jeg er frisk på det, jeg elsker alkohol..
og det er så slemt nu at hver weekend bliver jeg inviteret til 2-3 fester. og tager altid til en af dem, og nogen gange både fredag og lørdag, og tømmermænd søndag.. -.-
men så er det til HASH!
jeg er begyndt og ryge hash til alle de fester jeg er til, og jeg ved det er dårligt fordi min stor søster har været en misbruger og har været på et misbrugs center i 5 år dengang, men har det godt nu og er ude osv og har en lille pige! men ja, min mor har fundet ud af at jeg ryger hash og vil gerne have jeg tager en pis prøve osv..
hvordan stopper jeg mit alkohol forbrug?
og hvordan stopper jeg det hash.. er kun 15!
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Hvor er det godt, at du stopper op og tænker, at du må have noget hjælp til dit misbrug af alkohol og hash. Jo hurtigere du får hjælpen, jo lettere vil det være at komme videre i dit liv uden misbrug, og fra din søster ved du heldigvis, at det kan nytte at få hjælp.
Du er selv helt klar over, hvorfor alkohol og hash er blevet dine venner, for du beskriver, hvordan du blomstrer op, når du er påvirket. Men samtidig ved du heldigvis også godt, at det er nogle farlige venner, der i det lange løb vil gøre dit liv meget svært. Du ved sikkert også, at dine selvværdsproblemer ikke bliver løst, men faktisk tværtimod bliver større.
Så igen – det er super, at du bliver bekymret for dig selv og gerne vil have hjælp. Det kan du være stolt over.
Der findes heldigvis rigtig mange steder, hvor man kan henvende sig med misbrugsproblemer. Nogle steder skal man have en henvisning fra sin læge eller sin sagsbehandler, andre steder kan man selv henvende sig.
Du har ret til at få hjælp. Alle kommuner skal hjælpe unge med misbrugsproblemer, så jeg vil råde dig til at henvende dig til din kommunes Anonyme Ungerådgivning, hvis de har sådan en, ellers så kan du også henvende dig til kommunens afdeling for børn og unge. Der kan de fortælle dig, hvordan de kan hjælpe dig. Du kan finde rådgivningen på kommunens hjemmeside. Du kan også henvende dig til din læge, hvis du hellere vil det.
Hvis du bor i København, kan du henvende dig til U-Turn, der rådgiver og hjælper unge med misbrugsproblemer. Du kan se på www.uturn.dk hvordan de kan hjælpe dig. På deres hjemmeside er der også nyttige links med masser af oplysninger.
Hvis du har brug for at snakke mere med en rådgiver om det, er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge dig ind på Chatten.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen