Bedste veninder

Hej BørneTelefonen.

Mig og min bedste veninde er altid sammen og vi betyder alt for hinanden,

vi har det begge svært både derhjemme men også private problemer, vi hjælper altid hinanden og jeg er altid rigtig glad når jeg er sammen med hende selvom jeg har det svært.

Vi har gjort dumme ting, som fx prøvede vi at ryge, vores forældre fandt ud af det og gav os en straf at vi ikke måtte snakke sammen i en måned, vi overholdte det ikke helt og så stadig hinanden, dog da den måned var gået gik det godt igen,

min venindes mor er meget beskyttende og da hun havde mistanke om vi havde pjækket fra en time ringede hun til skolen og det havde vi så også, men vi fik snakket om det og vi var over det,

men i fredags var mig(J), min bedste veninde(S) og vores fælles veninde(ø) inde i den nærmeste storby, vi havde snakket om at prøve og drikke, og det gjorde vi, vi drak ik så meget, men da ø’s mor hentede os og kørte hjem med os alle, fik Ø det dårligt fordi hun ikke havde spurgt, derfor fortalte hun det til hendes mor..

Nu er det sådan at S’s mor ved det og ikke vil ha mig og S er sammen mere fordi de mener at vi er dårligt selvskab for hinanden,

jeg ved virkelig ik hvad jeg skal gøre og det samme med min bedste veninde, vi ønsker virkelig ikke at vi ikke må være sammen mere, heller ikke engang i skolen, fordi hendes mor ringer og for skolen til at holde øje med vi ik er sammen,

jeg er helt knust, jeg har ikke andre end hende og jeg sidder altid selv i frikvartererne hvis hun ik er der,

har i nogle forslag til hvad vi kan gøre for at overbevise hendes forældre til at vi kan være sammen igen?

Det skal lige siges vi alle er 14 år

VH J

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære J.

Jeg kan godt forstå, at du er ked af, at du og S ikke må være sammen. Det lyder som om, at I begge to har meget glæde af jeres venskab, og at I kan støtte og hjælpe hinanden. Det er det, man har venner til.

Du skriver, at S`s mor er en meget beskyttende mor, så jeg tænker, at hun er blevet vældig forskrækket og bekymret for sin datter, da hun hørte, at I havde drukket lidt, uden at I havde fået lov til det. Heldigvis skete der ikke noget ved det. Men for alle forældre er det vigtigt, at de kan stole på deres børn.

Selvom I er 14 år, er det jeres forældre, der har ansvaret for jer. Det er jo helt almindeligt, at man i jeres alder får lyst til at prøve nogle "forbudte ting", som f.eks. at prøve at ryge, pjække fra skole og drikke. Men hvis forældrene opdager det, er der nogle konsekvenser, og det har I også mærket tidligere.

Men den konsekvens, du nu mærker, er hård. Nu sidder du helt alene og er rigtig ked af, at du ikke kan være sammen med S. Øv! Hvis I kunne gøre det om, ville I nok ønske, at I ikke havde drukket den dag, når det havde så store konsekvenser. Men sket er sket, og det kan ikke laves om. Men hvis du kunne komme i kontakt med S´s mor og fortælle hende, at du fortryder, det I har gjort, kunne der måske være en chance for, at I må ses igen.

Måske kan en kontakt ske sammen med dine forældre, eller måske kan I snakke med jeres klasselærer om, at I fortryder det. Det kunne være, at han/hun ville tage en fælles snak med S og dig og begge hold forældre, hvor I lover, at det ikke gentager sig. Jeg tror, det er din eneste chance for at påvirke beslutningen om, at du og S ikke må være sammen.

Jeg håber, det lykkes for dig. Hvis du har brug for at snakke mere om dit problem, er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.

Mange gode tanker fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.