Brev
Angst for alt!
Hej kære søde mennesker,
Jeg har tænkt over noget i lang tid. Jeg har aldrig drukket alkohol. jeg har altid haft en angst for at miste kontrollen og sige nogle ting jeg vil fortryde, derfor begyndte jeg i 8. at lyve om hvorfor jeg ikke dtikker alkohol, og nu er det blevet sådan en stor løgn, at alle mine venner ved det, og jeg næsten også selv tror på det.
Men hvorfor kan det være jeg er så bange for det. Jeg har aldrig prøvet noget, hverken kys, sex osv. da jeg er så bange for det, specielt fordi det engang gik lidt for hurtigt med en dreng, da vi lå sammen i en seng. Jeg vil bare gerne være som de andre, men jeg kan ikke forstå hvorfor jeg ikke bare kan tage mig sammen!!
Håber i kan give mig nogle råd eller en ide om hvorfor det her sker
Pige, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 19 år
Hvor er det godt, at du skriver til os, når der er noget, du har tænkt over i lang tid, og som går dig på. Når man går med problemerne alene, hvad enten det er små eller større problemer, kan de nemlig vokse sig større, hvis man ikke får fortalt det til nogen.
Det er meget forståeligt, at du er i tvivl om, hvorfor du er nervøs for at drikke alkohol og fx kysse eller have sex. Der kan være mange grunde til, at du har det sådan, og derfor er det heller ikke let bare lige at komme frem til en forklaring på det, som du nok også har oplevet.
Jeg har talt med rigtig mange unge, som fortæller, at de kan blive bange eller nervøse, når de skal prøve noget nyt første gang. Og især når det handler om ting, som ligger langt væk fra det, de før har prøvet. Man kan ikke vide, hvordan det er at drikke alkohol, når man ikke har prøvet det før. Men mange har sikkert hørt fra andre, at man kan blive gladere, mere højtråbende, ked af det, svimmel, få det dårligt, måske kaste op, hvis man har drukket for meget osv.
Derfor tænker jeg også, at det er helt almindeligt at blive utryg ved det ukendte, som det er at drikke alkohol første gang. Som du sikkert også ved, er det ikke sundt at drikke alkohol, og slet ikke at drikke sig meget fuld, så hvis man bare kunne tænke på det på den måde, er det jo rigtig godt, at du ikke drikker. Men jeg ved også godt, at mange unge gerne vil drikke for at føle sig som en del af festerne og fællesskabet, og det er jo meget forståeligt.
Du skriver, at du gerne vil være som de andre, og at du ikke kan forstå, hvorfor du ikke bare kan tage dig sammen. Jeg tror dog, at du skal tænke på, at det ikke handler om at tage sig sammen, for hvis man har angst for noget eller er meget nervøs for noget, kan man ikke gøre for det. Du skriver nemlig også, at du har angst for at miste kontrollen og sige ting, du vil fortryde, og den angst har du ikke selv valgt at have. Hvad tænker du om at se på det på den måde?
Men det ændrer selvfølgelig ikke på, at der skal gøres noget ved det, så du kan få det meget bedre. Derfor vil jeg foreslå, at du prøver at fortælle en af dine tætte venner eller veninder om, hvordan du i virkeligheden har det, og hvorfor du ikke drikker. Jeg tror, det er den eneste måde, hvorpå du kan slippe for at blive ved med at lyve om det. Hvad tænker du om det?
Jeg kunne forestille mig, at det vil være rigtig svært at skulle indrømme, at du har løjet om det. Derfor tænker jeg også, at det vil være godt at starte med kun at fortælle det til én eller to tætte venner. Her er du nok nødt til at være helt ærlig og fortælle, at du faktisk er rigtig nervøs for at drikke alkohol, og at du fandt på en løgn om det for at slippe for at fortælle, hvordan du har det indeni.
Hvis du fortæller, hvordan du har det, kunne jeg forestille mig, at dine venner vil kunne forstå det, og at de vil støtte dig. Kunne det være en mulighed for dig at gøre det sådan?
Hvis det er lettere for dig, kan du også skrive det i en besked til din ven eller veninde – det kan nogle gange være lidt lettere at skrive om lidt svære og personlige ting fremfor at sige det direkte til folk. Lige meget hvilken måde du vælger at gøre det på, tror jeg, at dine venner vil blive glade for, at du tør åbne dig op for dem og være ærlig. Det viser nemlig meget om, at du stoler på dem og er tryg ved at fortælle dem om de svære ting.
Nogle gange hjælper det at tænke sådan her: “Hvordan ville jeg selv reagere, hvis min veninde fortalte mig, at hun havde løjet, fordi hun var flov over, hvordan hun havde det?” Når man tænker sådan, kommer man ofte frem til, at man ikke selv ville blive sur over, at ens ven havde løjet. Giver det mening at tænke på den måde?
Du skriver også, at du er nervøs for at prøve at kysse og have sex. Samtidig skriver du også, at grunden til det måske kan være, at det engang gik lidt for hurtigt med en dreng, da I lå i samme seng. Jeg kunne i hvert fald også godt forestille mig, at den oplevelse kan have været med til at gøre dig nervøs og utryg ved at være sammen med en dreng, for det lyder slet ikke rart.
I forhold til det tænker jeg dog, at det måske kommer helt af sig selv, når du engang møder en dreng, som du bliver glad for. Det hjælper selvfølgelig ikke meget lige nu og her. Men jeg håber for dig, at du vil huske, at det ofte er meget mere trygt og rart at være sammen med en dreng, som man føler noget for. Hvad tænker du om det?
Jeg håber, at du vil prøve at få fortalt en af dine venner om det hele, og at du måske også vil prøve at tænke på, at det faktisk er helt okay at gøre tingene i sit eget tempo. Vi får mange breve fra unge, som føler, at de er “bagud” i forhold til alkohol, kærester, sex osv. – så det er slet ikke unormalt at prøve de ting lidt senere end ens venner, hvis man er mest tryg ved det. Alle er forskellige, og der er bestemt intet forkert i at vente, til man er helt klar – tværtimod.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen