Brev
Alkohol- skal mine forældre vide det?
Hej!
Jeg er en pige på 13 som er begyndt at drikke. Mine forældre er meget imod at man drikker så jeg har ikke sagt det til dem! Jeg drikker med vennerme og en del alene!
Men, mit spørgsmål er bare om jeg skal fortælle mine forældre det??
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du har mod på at skrive og spørge, om du skal fortælle dine forældre om drikkeriet. Jeg kan godt forstå, at du har brug for at dele det med nogen.
I dit brev fortæller du, at du drikker med vennerne og en del alene. Du fortæller også, at dine forældre er meget imod, at man drikker, og derfor har du ikke sagt det til dem. Jeg kan godt forstå, at det er svært at sige det til dem, når du ved, at de er meget imod det. Du tænker måske på, hvordan de vil reagere, hvis du siger det. Tænker du mon, at de kan blive vrede eller kede af det? Og er der mon en grund til, at de er meget imod at man drikker? Synes de måske, at du er for ung til at drikke, og bliver bekymrede for dig, eller hvad handler det mon om?
Jeg tænker på, hvordan det startede, da du begyndte at drikke, og hvad det giver dig at gøre det? Er der nogle tanker eller andet i dit liv, som fylder meget, og som du måske prøver at ’flygte’ fra ved at drikke? Eller er det blevet en ’dum’ vane for dig at drikke? Jeg tænker også på, hvor du mon får fat i alkohol henne, når du er 13 år?
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at det lyder som om, du har lyst til at fortælle dine forældre om drikkeriet. Det lyder som om, at du ikke har det godt med at gøre noget, som de er meget imod, og måske synes du heller ikke selv, at det er så godt at drikke… Er det mon sådan, du har det?
Jeg synes, at det ville være en god idé at snakke med dine forældre om drikkeriet. Måske kan du, inden du siger det, tænke lidt over hvad det gør for dig at drikke, og hvorfor du er begyndt på det, fx om det er for at ’flygte’ fra nogle tanker, eller om det er blevet en ’dum’ vane. Så kan du måske lettere forklare det til dine forældre, og I kan få en snak om drikkeriet. Hvordan tror du, at det ville være?
Måske kunne du øve dig i at få det sagt, hvis du prøvede at ringe til BørneTelefonen på 116111, hvor du sammen med en rådgiver kan prøve at finde frem til den bedste måde at sige det på. Har du lyst til det? Vi vil i hvert fald rigtig gerne hjælpe dig. Det er gratis at ringe, og du behøver ikke fortælle, hvem du er.
De kærligste hilsner
BørneTelefonen