Brev
Alkohol problem..
Hej jeg er en pige som er 13 år, som skal til sådan en fest tingting, hvor mig og min veninde vildt gerne ville prøve at drikke…
Mit problem er bare at jeg ikke må drikke, og jeg viille få vildt dårlig samvittighed.. 2 af vores veninder råder os også fra det.. Men alle andre gør det osse til festen, såååå det er så svært.. det ville bare være fedt, og det ville jo kun ca. være 2 stk?
Vi vil bare gerne havde det lidt sjovere, ligesom alle de andre, og vi ved meget om alkohol.. Men ville ikke skuffe mine forældre.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige 13 år
Tak, for dit brev. Jeg tror, der er rigtig mange unge, der kan genkende dine tanker omkring alkohol - at de gerne vil drikke, ikke må for deres forældre, har lyst alligevel, men tænker, at de vil få dårlig samvittighed, hvis de gør det.
Det første, der falder mig ind er at sige, at det er lidt tidligt at begynde at drikke alkohol, hvilket jeg kan læse ud fra dit brev, at dine forældre også tænker. Det andet, jeg får lyst til at sige er, at jeg tænker, det er en dårlig ide at drikke uden at dine forældre ved det. Dels fordi du sikkert, som du skriver, vil få dårlig samvittighed, og dels fordi jeg tænker, at du er for ung til ikke at have voksenstøtte ved din side, hvis du skal afprøve alkohol.
Når det er sagt, så kan jeg godt forstå, I synes det er spændende at "snuse" til alkohol. Jeg kan forstå på dit brev, at I er begyndt at gå til fester en gang imellem, og det er jo netop ved festlige lejligheder, at mange begynder at eksperimentere med, hvad man kan lide og hvor meget man kan tåle. Men der er også en grund til, at det i Danmark er ulovligt at sælge alkohol til børn under 16 år, og det er fordi alkohol er et opløsningsmiddel, som er skadeligt for hjernen.
Du og din veninde overvejer at drikke et par øl, to andre veninder råder jer til at lade være, og jeg tænker du har svært ved at finde ud af, hvad der er bedst at gøre. Jeg tror, at det måske ville være en god ide at tale med din far og mor om det, hvis du ved, du får dårlig samvittighed og ikke vil skuffe dem. Jeg tænker, at I måske kan få en god snak om, hvad du ikke må, og hvad du har lyst til, når det kommer til fester og alkohol? Det lyder til, du helst vil være ærlig overfor dine forældre, og måske de kan hjælpe dig med at finde frem til en løsning?
En anden mulighed er også at snakke med en anden voksen, fx en af din venindes forældre eller en anden person, som du føler dig tryg ved. Det kan være, at en tredje person kan fungere som en slags "mægler", hvis du er bange for, at din mor og far ikke vil lytte til dig? Endelig kan du måske skrive et brev til dine forældre om det, hvis det er svært at få det sagt?
Til slut vil jeg blot sige, at du ikke er den eneste 13-årige, der har mange overvejelser omkring alkohol uden voksenopsyn, og jeg tænker, at det handler om at finde en fornuftig balance, når det kommer til den slags. Du skriver, at I ved meget om alkohol. Alligevel tænker jeg, at det som regel er godt, at der er nogle voksne enten tilstede eller som ved, at I drikker, så der er nogen til at passe på jer, hvis nogen skulle komme til at drikke for meget.
Jeg håber, du kan bruge mit svar – ellers er du altid velkommen til at kontakte BørneChatten eller ringe til BørneTelefonen på tlf. 116 111 – det er gratis og anonymt.
Med venlig hilsen
BørneBrevkassen
Flere gode råd til unge Om alkohol
Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?
Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?
Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.