Brev
Alkohol, piller og cutter
Hej BB.
Jeg er en dreng på 14 år, som ikke har det så godt.
Det hele startede for et par uger siden da min eks kæreste slog op, jeg blev rigtigt ked af det og sådan og kan ikke tænke på andet end hende, så jeg begyndte at drikke meget alkohol (altså at drikke en flaske vodka på en uge) for at tænke på noget.
Men det hjalp ikke rigtigt så jeg begyndte også at tage smertestillende og beroligende piller, men da jeg heller ikke syntes at det var nok begyndte jeg også at cutte i mig selv. Jeg kan finde på at sidde fra kl. 22:00 til at jeg skal i skole og sidde og cutte.
Jeg er virkelig ked af det hele tiden og har enligt ikke lyst til at leve mere, men jeg begår ikke selvmord for jeg er for bange til det.
jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, for jeg ikke nogen at snakke med om det og jeg er virkelig ked af det hele tiden og har et forbrug på ca1000kr om ugen på alkohol og piller
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng 14 år
Nogle gange kan man komme i situationer, hvor man kan blive fyldt op af savn og være så ked af det, at man ikke ved, hvad man skal gøre for at dæmpe kærestesorgerne. Det kan gøre, at man afprøver forskellige ting, fordi man gerne vil have, at de triste følelser skal forsvinde. Det er bare så vigtigt, at du får talt med nogen om, hvordan du har det - det er en hjælp til at lette hjertet at tale om følelserne og alt det der ikke er til at holde ud.
Selvskade er for mange en måde at forsøge at håndtere overvældende og svære følelser. Det samme gælder egentlig også med at drikke meget alkohol og tage piller. Selvom selvskade, piller og alkohol ikke løser den måde du har det, kan nogen have svært ved at stoppe med det igen. Det her brev vil handle om, hvordan du kan få hjælp i den her situation.
Det kan være svært at skulle fortælle andre, hvordan man har det. Jeg har talt med flere, som er nervøse for andres reaktion. Når jeg læser, hvordan du har det tænker jeg, at det er vigtigt at du får hjælp af andre i den her situation. Selvom det kan være grænseoverskridende at skulle tale med andre om, hvordan man har det, er det vigtigt at få hjælp. En mulighed er for eksempel, at du fortæller eller skriver til dine forældre, at du er knust over at din kæreste har slået op. Det kan også være den lærer du har mest tillid til eller en ven.  Af alle dem du kender, hvem vil så være bedst at tale med? En start kan være at beslutte sig for, hvem du vil tale med og derefter, hvordan du kan sige eller skrive det.
Du er også meget velkommen til at snakke/skrive mere med os på BørneTelefonen 116111, vi vil meget gerne snakke mere om de følelser du kæmper med efter bruddet med din kæreste.
En anden mulighed er, at du ringer og snakker med lægen, som kan rådgive dig i forhold til at du bruger selvskade og alkohol som en måde at dæmpe kærestesorgerne. En start kan være at ringe for at få en tid hos lægen. Hvis det er svært at skulle sige, hvordan du har det, er en mulighed at vise lægen det brev du har skrevet herind.
Det gør ondt, når man ikke er klar til at ende et forhold. Man kan opleve følelser af svigt og sorg over, at man ikke kan være sammen mere. Det er helt normalt at blive ked af det, når man bliver slået op med. Det føles overvældende og det kan være svært pludseligt at skulle håndtere at være i sådan en situation. Selvom det er nemt at sige, så er det er forskelligt fra person til person og fra forhold til forhold, hvor lang tid det tager at komme sig. Det er vigtigt både at give sig selv rum til at være ked af det og rum til at lave andre ting – at give sig selv en pause fra kærestesorgen.
En pause kan være at lave noget du normalt kan lide at lave. Det er ikke sikkert, at du føler den samme glæde lige nu, men det er aktiviteter som måske kan få dig til at tænke på lidt andre ting. Og det kan være et kæmpe skridt på vejen. Det kan være at dyrke motion, gå ture, høre musik, spille computer, lave noget med kammerater eller andet. Hvad kunne være godt for dig at lave?
Det er godt, at du har valgt at skrive herind om det – det giver mig en fornemmelse af, at du har fået stoppet op og er bevidst om, hvordan du har det lige nu. Det er godt, at du handler på det ved at skrive herind – det hele kan nemlig blive anderledes igen.
Mange kærlige tanker
BørneTelefonen