Brev
alkohol og stoffer
hej jeg er en pige på 12 jeg har lyst til at gå til fester have masser af kæreste drikke i ved men jeg er jo kun 12 er det for tidligt
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 12 år.
Tak for dit brev herind til BørneBrevkassen, Jeg er glad for, du skriver herind til med dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at det ville være rigtig dejligt, med en sød kæreste, sjove oplevelser forbundet med alkohol og sådan noget. Jeg tænker, at du måske har hørt ældre børn tale om deres vilde og sjove oplevelser. Det er dog min erfaring, at flere af disse fortællinger kan være lidt overdrevne.
Allerførst vil jeg gerne fortælle dig, at der er en lov i Danmark som rent faktisk forbyder børn under 16 år at købe alkohol i butikkerne. Der er for det meste også aldersbegrænsinger på, ved indgangen til diskoteker (18 år) og sådan nogle steder.
Nu spørger du direkte om du er for ung og jeg vil også svare dig direkte: Ja, jeg tænker, at du er for ung i forhold til at drikke alkohol, men tænker samtidigt, at alkohol ikke er afgørende for om man finder kærester og har gode festoplevelser. Jeg tror, der er rigtig mange muligheder for dig, for at finde søde kærester og opleve sjove og måske vilde ting også uden alkohol.
Måske er der en ungdomsklub på din skole, sådanne steder plejer at lave ringtig mange spændene ting. Tit er det også et godt sted, at møde nogle af de drenge du normalt ser i skolen. Det kan være, at de mere frie forhold i en klub, kan føre til at du i blandt dem finder en sød kæreste. Det kan være, at I sammen kan deltage i nogle af de tilbud, sådanne klubber ofte tilbyder.
Kunne det være en ide, at I samledes nogle stykker og tog ud og bowle. Hvis I kan arrangerer det, kan det måske blive om aftenen i weekenden. Nogle bowlingsteder spiller diskoteksmusik og har diskolys efter 20 i weekenden, det giver en ret god stemning af at være i byen. Hvis bowling og idræt i ungsdomsklub ikke lige er dig, kunne I så tage nogle stykker sammen ud at shoppe. Rigtig mange byer holder ”open by night” arrangementer, hvor man kan komme ind og opleve noget nattestemning. Kunne det være en mulighed for dig, det kunne være du har nogle veninder der vil med.
Har du brug for at tale yderligere omkring det at fester, kærester og alkohol, er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen.
Flere gode råd til unge Om alkohol
Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?
Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?
Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.