Brev
Alkohol
Hej Børnetelefonen.
En af mine bedste venner er begyndt på det sidste at “prøve nye ting”, hvis man kan sige det sådan. Lad os bare kalde ham for “Jørgen”
Det hele startede i for lidt tid siden, hvor vi skulle være sammen. Jeg tænkte det bare skulle være en normal aftale, men Jørgen skriver 10 minutter tidligere om vi ikke bare skal tage toget ulovligt til et andet sted. Det var jeg meget forvirret over. For kan rigtig godt lide at vi bare går rundt og snakker.
Men Jørgen var åbenbart blevet træt af vores by.
Så vi tager så toget ulovligt.
Det gør vi så et par gange, men kun et stop, ikke mere end det.
Noget tid efter spørg han så om vi ikke skal tage til en helt tredje by, som ligger 2 stop væk. Jeg kan åbenbart ikke finde ud af at sige nej, så jeg sagde bare ja.
Nogle uger efter får jeg så afvide at han har prøvet snus og at han kender en der kan skaffe det til os.
Der blev jeg en del chokeret. For Jørgen har aldrig været sådan her. Vi har altid bare hygget rundt og ikke lavet det store.
Men vi tager så det her snus og jeg fortyder så meget bagefter.
Der går så noget tid og han er begyndt og blive “daglig” bruger af det.
Hver gang vi er sammen skal der altid lige ske et eller andet.
Men så nu her forleden har han spurgt om vi ikke skal til at blive fulde.
Det har jeg ikke lyst til, selvom at jeg synes at lidt alkohol indbords er fint, men ikke disideret fuld.
Ved ikke hvad jeg skal gøre.
Det skal selvfølgelig også siges at det er slet ikke hver gang vi er sammen at vi gør det overhovedet.
Jeg elsker Jørgen rigtig meget, men har virkelig ikke lyst til alt det, som han er begyndt på.
Jeg er bare bange for hvad han vil sige hvis jeg sagde nej
Håber i kan hjælpe mig
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12 år
Jeg kan godt forstå, hvis du bliver lidt forskrækket over at din gode ven pludselig ændrer sig. For mig lyder det som om din ven lige nu søger grænser.
Jeg ved jo ikke, hvorfor din ven søger grænser. Nogle gange når man søger grænser, så er det fordi man ikke kan mærke sine egne grænser tydeligt nok. Nogen gange er det fordi det kan give en spænding, at gøre de ting der er forbudt. Andre gange er det fordi det giver en følelsen af at bestemme selv. Det kan også være fordi ens egne grænser ofte bliver overskredet, og derfor giver det pludselig en god følelse at være den, der overskrider andres grænser. Giver det mening?
Mon der foregår ting i hans liv som har udløst denne store lyst til at afprøve nye (nogle gange ulovlige) ting?
Jeg kan også godt forstå at du bekymrer dig om, hvad der vil ske, hvis du siger nej til ham. Mennesker der søger grænser kan nogle gange have meget svært ved at respektere andres grænser også. De kan føle sig begrænset, når de mærker en grænse og bliver vrede og måske skubbe en væk.
Samtidig lyder det som om, at du tydelig kan mærke dine egne grænser og at du gerne vil have modet til at sige fra overfor ham, og have ham til at respektere dine grænser. Er det mon rigtigt fornemmet? Du vil fx gerne have lidt alkohol indebords, men ikke drikke dig fuld. Du er frisk på at prøve noget nyt ind imellem, men nyder mest jeres gåture, hvor der ikke skal afprøves alt muligt. Det synes jeg er så vigtigt at holde fast i. Og at drikke sig fuld og være afhængig af snus som 12-årig, er bestemt heller ikke godt for Jørgen.
Det er forståeligt, at du gerne vil forsætte jeres venskab. Samtidig kan jeg høre at jeres venskab har ændret sig og det går stærkt i en helt anden retning.
Det lyder som om du har svært ved at stå ved dine egne grænser, når du er sammen med ham. Det lyder også som om, du har en indre stemme der fortæller dig, at jeres venskab er ved at tage en dum retning. Jeg syntes det er godt, at du reagerer på at dine grænser bliver overskredet og at du søger hjælp til at passe på dig selv – og på jeres venskab.
Mit bedste råd vil være, at du prøver at tale med ham. Fortælle hvordan du oplever det, og at du ønsker I kan finde en måde til at bevare jeres venskab på, samtidig med at I respekterer hinandens grænser?
Du kunne måske fortælle ham, at du elsker at gå ture med ham og du er gerne vil prøve nye ting ind imellem. Men også være ærlig og fortælle, at det går alt for hurtigt lige nu og du gerne vil sætte tempoet ned. Måske I kan finde en måde til at bevare jeres venskab, så det er hyggeligt for jer begge at være sammen? Måske I bare ikke skal mødes så tit som I plejer, eller noget helt andet?
Jeg tænker, at det er vigtigt at du ser på jeres venskab som det er nu. Fremfor at se på hvordan det var tidligere, når du skal tage en beslutning om venskabet fremover. Hvis Jørgen ikke lader til at forstå dig, når du taler med ham, så er det måske værd at overveje om I skal holde en pause med at ses lidt. Måske han så vil indse, at han faktisk savner dit selskab og derfor vil være klar til at respektere, når du siger nej fremover?
Det vil jeg håbe for ham. For du lyder til at være en god ven, som Jørgen faktisk har brug for at have i sit liv lige nu.
Det er ikke dit ansvar at passe på Jørgen eller at sætte grænser for ham. Men ved at stå fast ved dine egne grænser, viser du ham også, at han måske til tider er er på vej ud af en retning, som ikke er god. En retning hvor du ikke længere kan følges med ham.
Begynder det at blive værre med Jørgens behov for at prøve ting der er ulovlige eller på kanten, så er det vigtigt at få fortalt det til en voksen tæt på dig eller Jørgen. For at passe på ham. Det kan til en start være dine egne forældre fx.
Du er også velkommen til at ringe på 116 111 eller skrive på vores chat. Så kan vi sammen tale forskellige muligheder igennem. Så du forsat kan passe på dine grænser og have det godt med de venskaber du er i.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.