Alkohol

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 12 år

Jeg kan godt forstå, hvis du bliver lidt forskrækket over at din gode ven pludselig ændrer sig. For mig lyder det som om din ven lige nu søger grænser.

Jeg ved jo ikke, hvorfor din ven søger grænser. Nogle gange når man søger grænser, så er det fordi man ikke kan mærke sine egne grænser tydeligt nok. Nogen gange er det fordi det kan give en spænding, at gøre de ting der er forbudt. Andre gange er det fordi det giver en følelsen af at bestemme selv. Det kan også være fordi ens egne grænser ofte bliver overskredet, og derfor giver det pludselig en god følelse at være den, der overskrider andres grænser. Giver det mening?

Mon der foregår ting i hans liv som har udløst denne store lyst til at afprøve nye (nogle gange ulovlige) ting?

Jeg kan også godt forstå at du bekymrer dig om, hvad der vil ske, hvis du siger nej til ham. Mennesker der søger grænser kan nogle gange have meget svært ved at respektere andres grænser også. De kan føle sig begrænset, når de mærker en grænse og bliver vrede og måske skubbe en væk.

Samtidig lyder det som om, at du tydelig kan mærke dine egne grænser og at du gerne vil have modet til at sige fra overfor ham, og have ham til at respektere dine grænser. Er det mon rigtigt fornemmet? Du vil fx gerne have lidt alkohol indebords, men ikke drikke dig fuld. Du er frisk på at prøve noget nyt ind imellem, men nyder mest jeres gåture, hvor der ikke skal afprøves alt muligt. Det synes jeg er så vigtigt at holde fast i. Og at drikke sig fuld og være afhængig af snus som 12-årig, er bestemt heller ikke godt for Jørgen.

Det er forståeligt, at du gerne vil forsætte jeres venskab. Samtidig kan jeg høre at jeres venskab har ændret sig og det går stærkt i en helt anden retning.

Det lyder som om du har svært ved at stå ved dine egne grænser, når du er sammen med ham. Det lyder også som om, du har en indre stemme der fortæller dig, at jeres venskab er ved at tage en dum retning. Jeg syntes det er godt, at du reagerer på at dine grænser bliver overskredet og at du søger hjælp til at passe på dig selv – og på jeres venskab.

Mit bedste råd vil være, at du prøver at tale med ham. Fortælle hvordan du oplever det, og at du ønsker I kan finde en måde til at bevare jeres venskab på, samtidig med at I respekterer hinandens grænser?

Du kunne måske fortælle ham, at du elsker at gå ture med ham og du er gerne vil prøve nye ting ind imellem. Men også være ærlig og fortælle, at det går alt for hurtigt lige nu og du gerne vil sætte tempoet ned. Måske I kan finde en måde til at bevare jeres venskab, så det er hyggeligt for jer begge at være sammen? Måske I bare ikke skal mødes så tit som I plejer, eller noget helt andet?

Jeg tænker, at det er vigtigt at du ser på jeres venskab som det er nu. Fremfor at se på hvordan det var tidligere, når du skal tage en beslutning om venskabet fremover. Hvis Jørgen ikke lader til at forstå dig, når du taler med ham, så er det måske værd at overveje om I skal holde en pause med at ses lidt. Måske han så vil indse, at han faktisk savner dit selskab og derfor vil være klar til at respektere, når du siger nej fremover?

Det vil jeg håbe for ham. For du lyder til at være en god ven, som Jørgen faktisk har brug for at have i sit liv lige nu.
Det er ikke dit ansvar at passe på Jørgen eller at sætte grænser for ham. Men ved at stå fast ved dine egne grænser, viser du ham også, at han måske til tider er er på vej ud af en retning, som ikke er god. En retning hvor du ikke længere kan følges med ham.

Begynder det at blive værre med Jørgens behov for at prøve ting der er ulovlige eller på kanten, så er det vigtigt at få fortalt det til en voksen tæt på dig eller Jørgen. For at passe på ham. Det kan til en start være dine egne forældre fx.

Du er også velkommen til at ringe på 116 111 eller skrive på vores chat. Så kan vi sammen tale forskellige muligheder igennem. Så du forsat kan passe på dine grænser og have det godt med de venskaber du er i.

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug