Brev
Alkohol
Hej
jeg står i det problem at jeg begyndte at hyggedrikke med nogle få venner for et halvt år siden, og det skal siges at vi alle føler os ældre en vi er (mentalt og fysisk)
Jeg er sp begyndt at gå med ældre 16-25 og de fester, jeg har ingen problemer med at komme ind på diskoteker osv, altså er aldrig blevet spurgt efter ID.
Men jeg føler lidt at nogle af mine andre venner skubber mig lidt væk, fordi de mener jeg ødelægger mit liv, jeg kan hodt se at det ikke er så klogt.
Men jeg føler mig mentalt mere som en på 18 og har snakket med mkn bror om det, da jeg heller ikke er jomfru og jeg har røget, og han siger også at jeg virker meget ældre end jeg er også udseendsmæssigt.
Men ved ikke hvad jeg skal gøre med mine venner, for jeg fester stadig med dem på min egen alder, men nogle af dem synes det er unfair at jeg kan komme ind på diskotekerne uden ID og andre vil bare gerne have at jeg bliver en normal 14 pige.
Men jeg kan ikke lave om på mig selv, jeg har skam prøvet
men ved ikke hvad jeg skal gøre?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 14 år.
Jeg ved, at der er andre unge piger og drenge, som står i samme dilemma som dig. Det er derfor super godt, at du har skrevet herind til BørneTelefonen.
Du har helt ret i, at du ikke kan lave om på dig selv og det skal du heller ikke!
Jeg tænker, at dine venner skubber dig væk af to årsager. Den ene årsag kan være, at der er lidt misundelse over, at du kan komme ind på diskoteker og de ikke kan. Alt det her med at gå til fester, hvor der bliver drukket alkohol, det er helt sikkert en helt ny verden for mange af dine venner. Når man er 14 år, så har man hørt en masse om fester og det med at gå i byen og det lyder som en vildt spændende ting og noget mange måske ser frem til. Man kan også sige, at det ikke er “normalt” at gå på diskoteker, når man er 14 år, fordi dørmændene som regel tjekker ID. Hvis de ikke gør, kan diskotekerne ende med at få en stor bøde.
Jeg tænker, at nogle af dine venner skubber dig væk, fordi de er lidt misundelige på dig.
En anden årsag kan være den stik modsatte. Det kan være nogle af dine venner ikke rigtig kan kende dig, når du fester og går i byen. Måske fordi det slet ikke siger dem noget og de hellere vil bruge deres weekender på andre ting. De har nok heller ikke fået lov af deres forældre til at feste på samme måde som dig. Når man får forskellige interesser, så glider venskaber nogen gange fra hinanden. Det er rigtig ærgerligt, når det sker, men det sker altså nogen gange.
Jeg synes som sagt ikke, at du skal ændre på dig selv. Jeg synes til gengæld, at du skal prøve at tænke over nogle forskellige ting i forhold til, at du bruger meget tid sammen med nogle, der er meget ældre end dig.
Der er mange, især piger, der føler sig ældre end de er. Både mentalt og den måde de ser ud på. Det er der intet galt i. Man kan dog godt ende i situationer, der ikke er behagelige, når man er ude i nattelivet. Så jeg synes, at du skal tænke over om de mennesker, som du går i byen med er rigtige venner eller om det er gå-i-byen venner. Der er nemlig en stor forskel.
Hvis det nu skulle ske, at du blev rigtig fuld en dag og blev dårlig. Det kan ske for alle. Ville de så sørge for, at du kom sikkert hjem? Eller hvis du skulle opleve andre ubehagelig ting, som f.eks. at se en slåskamp eller lignende, ville de så hjælpe dig og beskytte dig? Hvis du er i tvivl om det, så synes jeg, at du skal være lidt forsigtigt med at gå i byen med dine venner over 18 år. Selvom du ikke føler den store aldersforskel, så kan meget ændre sig, når der kommer alkohol i kroppen.
I og med du ser ældre ud, vil du også kunne komme ud for at møde ældre fyre, som måske er interesseret i dig og måske har lyst til at have sex med dig. Her er det vigtigt du tænker over dine grænser, siger til og fra. Det kan nogen gange være svært, når der er alkohol indblandet. Og så tænker jeg også du lige bør vide, der jo er en lov omkring den seksuelle lavalder, altså at det er forbudt for drenge/unge mænd at have sex med en der er under 15 år. Denne lov er lavet for at bestytte unge mod ting, som de endnu ikke er parate til. Det synes, jeg lige du skulle vide.
Men det kan også være, det er nogle super gode venner du har, som altid vil hjælpe dig og støtte dig, når du er i byen og så er det bare super dejligt.
Der er en anden ting, som jeg ikke helt kan lade være med at tænke over. Gad vide om du kommer fra en lille by, hvor de fleste flytter fra byen på et tidspunkt for at studere. Hvis det er tilfældet, så kan du komme til at stå i en situation, hvor alle dine nye venner pludselig er flyttet væk. Det tænker jeg ikke ville være så sjovt for dig, især hvis du stadig er i gang med at gå i skole.
Det kan derfor være rigtig godt at holde fast i dine “gamle” venner. Venskaber man har haft siden man var barn er tit nogle rigtig gode venskaber, så jeg synes, at du skal kæmpe lidt for dem. Det kan du f.eks. gøre ved at vise dem, at du stadig vil dem. Du kan nogen weekender prioritere at være sammen med dem fremfor at gå i byen.
Man kan sagtens have to vennegrupper. Det gælder om at finde balancegangen imellem dem og vise begge grupper, at man rigtig gerne vil dem.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.