2 proplemer

hey,

jeg er en dreng på 13.

Jeg er begyndt at drikke så småt med mine venner. En dag fandt mine søstre ud af det. ( De drikker bege to. og de er 15 og 17.) De sagde at de ikke ville sladre kun hvis jeg gjorde det igen.

Mit problem er så bare at jeg ikke gider at stoppe. jeg er blevet inviteret med til en mega stor strandfest hvor min søster også kommer. og hun sagde at hvis jeg kom ville hun sladre til vores forældre.

Men for det førset drikker hun selvom hun ikke må og hun tager også med til fester selvom hun ikke må. Mit spørgsmål er så hvad jeg skal gøre.

Mit andet propblem er at. Jeg sad inde på mit væresle med min søster. Jeg finder så et billede af hende som lille. viser det til hende. hun river så min mobil ud af min hånd og kigger på biledet eller det troede jeg hun gjorde men hun gik rigtigt ind på tinder.

Jeg er til drenge så jeg har selvfølegil matched med nogle drenge. Jeg har ikke sagt til hende at jeg er til drenge og jeg ved ikke om hun så noget.

Hun så normal ud da jeg tog mobilen fra hende men jeg ved ikke om hun så noget.

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng 13 år

Du beskriver to dilemmaer; 1) en "klemme" du og dine søstre har på hinanden ift. alkohol og fester 2) at du er til drenge og er tvivl, om din søster ved det. Jeg vil forsøge at give dig et svar på begge.

I forhold til hvad du skal stille op med dit første dilemma, vil jeg helt klart opfordre både dig og dine søstre til ikke at true hinanden med at sladre. Jeg tror faktisk, at I kommer længst med at støtte hinanden og fx tage en snak med jeres forældre om netop rammer for fester og alkohol.

Hvordan tror du, dine forældre vil tage det, hvis du fortalte, at du så småt er begyndt at drikke alkohol til fester? Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man ikke drikker alkohol, før man er fyldt 16 år, og det er ikke muligt heller at købe alkohol selv, før man fylder 16. Når det så er sagt, ved jeg godt, at mange børn/unge eksperimenterer tidligere. Men jeg synes, at du skal tage den snak med dine forældre, så I sammen kan tale om, hvor meget/hvor lidt alkohol, hvilke fester du gerne vil gå til osv. På den måde, kan de hjælpe dig, så du ikke får nogle dårlige oplevelser med alkohol. Hvis de ved, at du er begyndt at drikke, så kan du også bedre fortælle dem, hvis du kommer i problemer - fx. får drukket for meget og har brug for at blive hentet. Har du mod på sådan en snak?

Det andet problem, du beskriver, synes jeg viser, at du har en alder, hvor der sker ufattelig mange ting. Du fortæller, at du er til drenge. Men du har endnu ikke haft lyst til at fortælle det til dine søstre. Jeg kan derfor godt forstå, at du tænker meget over, om hun så noget, den dag hun havde din mobil.

Måske handler det rigtig meget om, at du selv vil bestemme hvornår, hvad og hvordan du vil dele med andre, at du er tiltrukket af drenge. Det er helt naturligt i teenageårene at eksperimentere og langsomt blive bevidst om egen seksualitet. Måske har du lyst til selv at gøre dig nogle erfaringer og finde helt ud af, hvor du selv står, inden du fortæller andre om det. Jeg kan godt forstå, hvis du har det sådan.

Derfor må kan du overveje om, du kan finde ro i dig selv med ikke helt at vide, hvad din søster så. Du kan også overveje, om du mere har lyst til at fortælle hende eller andre om, hvordan du har det – på en måde, du selv bestemmer?

Det er i hvert fald vigtigt for mig at pointere, at der intet forkert er i at være tiltrukket af sit eget køn. Og du bestemmer helt selv, om det er noget du vil fortælle andre, eller om du endnu vil holde det for dig selv.

Jeg håber det bedste for dig fremover.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug