14 og vil gerne drikke?

OBS: Brevet er redigeret af hensyn til barnets anonymitet. Rådgiveren har læst hele brevet.

Hej brevkassen.

Jeg er en dreng på 14 som har prøvet at drikke lidt i smug. Har drukket 10 gange, men har dog kun været stiv 2 gange.

Jeg drak første gang da jeg var 13 1/2 og det var mega sjovt. Jeg synes det er skide hyggeligt at drikke med mine gutter, men det trækker lidt ned at man skal være bange for at blive opdaget.

Dengang jeg var mest stiv blev vi opdaget og mine forældre blev meget sure. Jeg synes selv ikke at det er for tideligt at drikke og især ikke i den her lille by hvor der er mange der drikker meget tideligt. Vil så gerne ned og drikke bajere til sommer på stranden, men jeg må ikke…

Mit spørgsmål er om jeg skal lade være med at drikke til at jeg får lov eller skal jeg bare gøre det i smug?

Tak på forhånd:)

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du føler dig fanget i et dilemma. Det er helt naturligt, at man i din alder har lyst til at være en del af fællesskabet og det sociale med gutterne. Og jeg tror, at mange kender til, at det nogle gange kan være spændende og festligt, når der er lidt alkohol inde i billedet.

Men samtidig dur det jo ikke rigtig, som du selv skriver, hvis dine forældre er imod det. Og det føles sjældent særlig godt, at gøre noget i smug, uden man egentlig har fået lov til det.
Det er jo sådan, at når man er 14 år, så er det stadig ens forældre, der bestemmer. Derfor tænker jeg, at det ville være en rigtig god idé, hvis du kunne få en snak med dine forældre om dine tanker.

Det er ihvertfald rigtig vigtigt, at der er tillid mellem jer.

Måske kan du prøve at fortælle dine forældre, hvad det er der gør, at du gerne vil have lov til at drikke med dine venner? Samtidig kan dine forældre også sætte ord på, hvorfor de ikke bryder sig om, at du drikker.

På den måde kan I måske få en større forståelse for hinandens synspunkter? Det kan også være, at I kan indgå et kompromis indtil du bliver lidt ældre - fx at du kan få lov til at drikke et par genstande, så du ikke bliver så fuld? Det er ihvertfald en rigtig god idé, at I får snakket om det, så I kan finde en løsning og lave en aftale omkring alkohol.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug